Asfalten er lavet af træ

2

Hollandske forskere har forsøgt at lave en en bioasfalt af træ. Lykkes det giver asfalten potentielt store klimamæssige fordele og måske en særlig fordel i Skandinavien.

Af -

Richard Gosselink, en forsker fra Wageningen UR Food & Biobased Research (FBR) I Holland, har et lidt atypisk forskningsfelt for hans afdeling. Han forsker nemlig i fremtidens asfalt og er nu kommet frem til nogle interessante resultater.

Han har nemlig skabt en træbaseret asfalt.  Asfalten er delvist lavet af træstoffet lignin og sammenlignet med den gængse asfalt, som vi kender i dag, har den nye asfalt umiddelbart flere fordele.

Fordele ved bioasfalt

Lignin kan erstatte en del af den bitumen, der bruges til at lave asfalt. Bitumen er bindemidlet i almindelig asfalt og udvindes af råolie. Så ved at bruge træbaseret lignin, i stedet for olie, kan klimabelastningen fra produktionen af asfalt altså reduceres betydeligt.

Han forklarer yderligere, at bioasfalten kan lægges ved 125° – 130°C, hvilket er 50°C lavere end den normale asfalt, som bruges i dag. Det er derved mindre energikrævende at lægge asfalten, og CO2 udledningen ved belægningsarbejdet reduceres yderligere.

 

asfalten er af træ

Ud over den primære CO2 besparelse, der opnås ved at bruge træ, fremfor olie, så giver bioasfalten også mindre friktion. På den måde kan den træbaserede asfalt også give et nedsat brændstofs forbrug for de biler der kører på den.

 

En del af forskningsgrundlaget er en tungt trafikeret prøvestrækning i Holland, hvor bioasfalt bliver sammenlignet med almindelig asfalt.

Gosselink forklarer, at den almindelige asfalt allerede efter et halvt års tid, begyndte at udvise slidtagetegn, hvorimod bioasfalten var så god som ny. Desuden tyder det på, at bioasfalten er mere støjabsorberende. Dette er Gosselink nu ved at undersøge nærmere, da grunden hertil bl.a. kan være en mindre friktion. Ud over at mindske støjen, kan bioasfalten dermed også resultere i et mindre brændstofforbrug.

Hvad er lignin?

Lignin findes i planternes cellevægge, og det er det, der gør træ hårdt.

Ved papirproduktionen er lignin et affaldsstof, som normalt brændes, hvorved energien udnyttes. Det er derfor ikke svært at skaffe lignin til produktion af bioasfalt, men til gengæld er det relativt dyrt. Gosselink forklarer, at anskaffelsesprisen for lignin i dag er relativt høj i forhold til priserne på råolie. Gosselink forventer dog at priserne på lignin vil blive mere fordelagtige, i takt med at markedet vokser, og fordi han forventer at oliepriserne i fremtiden vil stige.

 

Lignin udgør op til 35 % af træs kemiske bestanddele. Lignin er makromolekyle der gør træ hårdt og som yder træerne beskyttelse mod angreb fra svampe, bakterier og vira.

Lignin udgør op til 35 % af træs kemiske bestanddele. Lignin er makromolekyle der gør træ hårdt og som yder træerne beskyttelse mod angreb fra svampe, bakterier og vira.

 

Han fortæller, at det i dag er teknisk muligt at producere asfalt der består af 50 % lignin. Målet er dog at kunne producere en asfalt helt uden brug af råolie.

Mere forskning nødvendig

Men der mangler endnu meget forskning, erklærer han.  Asfalten har endnu ikke været udsat for frost og Skandinavisk vintervejr, ligesom temperaturer under sydligere himmelstrøg heller ikke er testet endnu.

Men en åbenbar fordel har Skandinavien, forklarer han. For her behøver man ikke at importere ligninen, der allerede findes i rigelige mængder som affaldsstof fra træ- og papirindustrien.

2 kommentarer

  1. Klaus Kay siger:

    Er der ikke en sammenhæng mellem friktion og bremselængde?
    Rullemodstand og bremselængde følges ikke nødvendigvis ad.

  2. Gert Green siger:

    Det er rigtig spændende og positivt at følge med i at det, som er et af vores væsentligste råstoffer,
    kan benyttes til flere og flere fantastiske ting.
    Der er blot et kritikpunkt, og det er det nyreligiøse ord klima, som benyttes ukritisk i stedet for at skrive miljø.
    For mit vedkommende kan det ødelægge oplevelsen at ordet klima benyttes til al indoktrinering i miljødiskussioner.

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

Viden om træ

Gå på opdagelse i Træ.dks mange artikler om træ

Superlet træcykel

Snedker og cykelentusiast har skabt en superlet cykel af asketræ.

 

Læs mere

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×