Broer af træ

Fordele

Det er en god ide at bygge broer af træ. Træ som konstruktionsmateriale har nemlig mange fordele. Træ er en fornybar ressource, det er nemt at forarbejde og kræver ikke meget energi at bearbejde. Med den rigtige konstruktion og de rette materialer kan træbroer være særdeles stærke og kan opnå en levetid, der måler sig med broer af beton og stål

Træbroers fordel er også, at miljøregnskabet for en træbros levetid er bedre end for broer af beton. Træbroer er også lette at bortskaffe, når de på et tidspunkt er nedslidte og skal skiftes ud. Ved bortskaffelse kan en træbro blot skæres i stykker og brændes (og energien herfra kan udnyttes).

Betonbroen derimod kræver meget energi til knusning, og det er dyrt at deponere materialet

En af træbroernes fordele er også, at de kan bygges i lette konstruktioner, som falder godt ind i omgivelserne. Tillige opfattes træ af de fleste mennesker som et behageligt materiale at være i kontakt med.

 

Gangbro til let trafik over Odense Å

 

Lette trækonstruktioner til broer kan ofte færdiggøres på fabrik og transporteres i sektioner til byggepladsen. Samlingen kan herefter klares på kort tid med minimal gene for trafikken.

En anden fordel er også, at det er relativt nemt at udskifte enkeltdele hvis der sker en skade på broen. Den mulighed er ikke i samme grad til stede ved en betonbro. Dette gør også, at træbroer er billigere at vedligeholde (Kilde: Teknologisk Institut, Viden om træ).

Broer til stort og småt

Især til mindre broer, som gang- og cykelbroer, kan træets miljøegenskaber udnyttes. Men træ kan også bruges til broer til den tungere trafik. Særligt i de øvrige nordiske lande, er der bygget helt store træbroer til tung trafik.

I Danmark er de fleste træbroer af mindre størrelse, men der er dog bygget træbroer til at bære tunge køretøjer. Der er f.eks. opført en bro til tung trafik over en motorvej ved Ikast og broer til tung trafik over Skern Å.

 

Træbro over Skjern å

Vejbro over Skjern å lavet af træ (Foto: Lilleheden)

Forbedret kvalitet

De væsentligste ulemper ved træ er, at det er fugtfølsomt og kan nedbrydes af insekter og svampe. Til brokonstruktioner kan disse ulemper imidlertid overvindes ved at anvende hensigtsmæssige konstruktioner suppleret med kemisk træbeskyttelse

Kvaliteten af træbroer er over en årrække blevet forbedret, dels med nye konstruktionsprincipper og dels ved udvikling af konstruktive og kemiske træbeskyttelsesmetoder, som er særlig rettet mod træbroer. Denne tekniske forbedring har styrket potentialet for at bygge flere broer af træ (Kilde: Teknologisk Institut, Viden om træ).

 

Fodgængerbro

Fodgængerbro over motorvej ved Ålborg. Opført 1969. Undersøgelser har for nyligt vist at træet er i fin stand.

Holdbarhed

Det er afgørende for en træbros holdbarhed, at der ikke kan trænge vand ind til de bærende dele. Derfor er det vigtigt at broens overside er omhyggeligt forseglet. Dette kan gøres ved hjælp af særlige vandtætte membraner.

Øvrige dele af træbroer, f.eks. broens sider, skal også beskyttes. Dette kan gøres med træ, f.eks. ved brug af en såkaldt offerplade. En offerplade er en tynd træplade, der nemt kan udskiftes, når den efter 15-20 år er nedslidt.

Levetid

Generelt sikres en god holdbarhed ved at benytte principperne for konstruktiv træbeskyttelse og ved brug af naturligt holdbart træ. En korrekt konstrueret og vedligeholdt træbro har en levetid på 50 år eller mere. Det er den samme levetid som for en gennemsnitlig bro af beton. Der er endda eksempler på træbroer, der har holdt i flere hundrede år (Kilde: Teknologisk Institut, Viden om træ).

Norge og Sverige: Træbroernes lande

I Norge er der en lang tradition for at bygge broer af træ, og mange af disse broer er utroligt smukke. Nedenfor vises nogle udvalgte billeder. På trefokus.no kan du finde flere billeder af træbroer i Norge.

Også i Sverige bygges mange træbroer. Således er i de seneste 15-20 år opført mere end 650 broer af træ. Eksempler på konstruktionsprincipper og billeder af færdige broer kan bl.a. ses på hjemmesiden for Martinsons AB, som er en af de førende træbrokonstruktører i Sverige.

 

Træbro, Tynset, Norge

Vejbro: Tynset, Norge (Foto: Trefokus)

 

Vejbro ved Skeppsvik, Sverige

Vejbro ved Skeppsvik, i den østsvenske skærgård i nærheden af Nyköping (Foto: Martinsons)

 

Gangbro ved Hästepallarna, Sverige

Gangbro ved Hästepallarna i den indre vestsvenske skærgård i nærheden af Udevella (Foto: Martinsons)

3 kommentarer

  1. Mariann siger:

    Hvilket træ skal jeg bruge til en badebro i min sø – stolper – planker – hvad vil I anbefale ? Tænker en bredde på 120 cm bred

  2. Alex siger:

    god hjemeside

  3. René Friborg Andersen siger:

    Den motorvejsbro ved Ikast der er da vist også lavet limtræ til alle stolper eller er jeg forkert på den.

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×