“Ambitionen har været at skabe en hel ny, moderne træby”

0

Seks skarpe om træ til...

Af -

…Signe Kongebro, arkitekt, partner og stifter af Henning Larsens bæredygtighedsafdeling. Siden 2008 har hun været en del af ledelsen hos Henning Larsen.

1. Hvorfor er Danmark så langt bagefter, når det kommer til træbyggeri – og hvad kan vi gøre ved det?

Jeg tror, at Danmark er langt bagefter, fordi vi er et beton-land. Vi har udviklet en hel industri, hvor vi har alle ingredienser og råvarer til at lave beton og cementproduktion, så derfor har beton været vores fortrukne materiale i Danmark siden industrialiseringen. Det har været et for-defineret materiale i bygningsreglementet i starten af industrialiseringen af byggeriet.

Vi kan gøre det nemmere i vores bygningsreglement at arbejde med træ. Der er en masse ting, der både vedrører brand, fugt og alle byggetekniske ting, der skal kigges på, for at vi kan regulere og gøre det til en mulighed.

2. Hvad er det mest spændende, der sker på træfronten lige nu, set med dine øjne?

Det er den lidt aktivistiske, græsrodsstemning, der præger byggebranchen, der ellers er domineret af de store, gamle materialeleverandører på både stenuld og beton. Lige pludselig er der åbnet op for nye producenter, der er lidt mere aktivistiske.

Der kommer nye typer af vinduer, der kan håndtere ventilation, så man ikke behøver at have ventilationsanlæg, og der er kommet andre former for membraner og isoleringsmaterialer – det synes, jeg skaber en pionerånd i branchen

3. Hvorfor kan du godt lide træ?

Jeg kan lide træ, fordi det er nemt at forarbejde på stedet. Det vil sige, man behøver ikke lave det hele i forvejen på en fabrik, man kan faktisk anvende og tilpasse træet med lavteknologisk værktøj direkte på sitet.

I forhold til træ som materiale, så ser det godt ud, det dufter godt og det er rart at røre ved. Når man kigger på noget træ, har man en forståelse for, hvordan det føles. Fra vi var helt små, har vi gjort os nogle primære erfaringer om træ – det har altid været en del af vores indretning og møbler.

4. Hvad kan træ, som andre materialer ikke kan?

Træ har en meget stærk taktilitet og identitet som materiale i modsætning til for eksempel et andet organisk materiale som linoleum, der er et meget homogent fabriksproduceret materiale, der altid ser ens ud over det hele.

Mange materialer mister deres identitet, når det kommer i en eller anden form eller bliver sammenpresset, men massivt træ derimod beholder meget af sin oprindelige tilblivelse og bliver hverken grimmere elle dårligere af at blive anvendt.

5. Hvad har været den mest spændende eller udfordrende opgave, du har haft?

Visualisering af Fælledby: Henning Larsen/Vivid Vision

Det må være Fælledby (før kendt som Vejlands Kvarter). Det mest spændende ved dette projekt er, at ambitionen har været at skabe en hel ny, moderne træby.

Vi har brugt meget tid på at finde ud af, hvordan den kan blive moderne, uden at den går hen og bliver en parafrase over en romantisk norsk fiskerby. Det skal ikke bare være ét signifikant træhus, men en hel karakterdannelse for en spritny by.

6. Hvad er dine tanker om træ og bæredygtighed?

Der er to faktorer gældende ved et produkt som træ:

Det første er, at selv et toårigt barn ved, at træet, som sengen er lavet af, kommer fra skoven. Den opfattelse af det cirkulære og det fornybare, altså træet som ressource, er virkelig nem for os at forstå.

Træet som byggemateriale er en meget stærk historie – det egner sig virkelig godt til at bruge som billede på den grønne omstilling. Det er ikke kun løsningen, men fortællemæssigt er planter og naturbaserede organiske produkter rigtig gode historiefortællere, fordi årsagssammenhængskæden ikke er så kompleks

Det andet er, at CO2’en er bundet i træet, og at det kun er ved afbrænding af træet, at det frigøres. Det tilskynder jo også til, at man skal genbruge det træ, man bygger med.

Som byggekomponent er det meget nemt at forstå, at man kan pille et bindingsværkshus fra hinanden og bruge det til at bygge et nyt hus. Træ passer godt ind i den fremtid vi går i møde, hvor vi skal ’Designe for Disassembly’ – altså at man skal kunne skille tingene ad, reparere det og anvende det igen.

Så på mange måder er træ og bindingsværk er en rigtig fin historiefortælling, også i forhold til den kulturhistorie vi har i Danmark, hvor vi har bindingsværk, der går så mange år tilbage.

 

TEMA: Seks skarpe om træ

Læs mere om Henning Larsen

I Sverige bygger de højhuse af træ

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

Tilmeld nyhedsbrev

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×