Batterier baseret på lignin

0

I Finland forskes der i at udnytte træets bestanddele endnu bedre og bruge træets lignin til at erstatte grafit i batterier.

Af

Markedet for genopladelige batterier stiger og stiger. Faktisk er forventningen, at behovet vil blive ti gange så stort som nu inden for de næste fem år, især fordi elektriske biler og cykler vinder mere frem. Genopladelige batterier bruges også i andre forbrugervarer og i store systemer til energiopbevaring.

Men der er et problem. Kulstoffet grafit, som bruges i batterier på grund af dets evne til at lede elektricitet, er et fossilt råmateriale, udvundet fra minedrift, og det indeholder fra naturens hånd en hel del urenheder – urenheder, det kræver giftige syrer at slippe af med.

Ofte bruges syntetisk grafit i genopladelige batterier, men også det er baseret på et fossilt biprodukt fra olieindustrien.

Nu giver et pilotprojekt hos Træ.dk’s træambassadør Stora Enso i Finland imidlertid håb om, at de giftige sager fremover kan erstattes med bæredygtigt materiale fra træ.

Bedre udnyttelse af lignin

Lignin er en af træets tre hovedbestanddele sammen med cellulose og hemmicellulose, og det er netop ligninen, Stora Enso ser nye muligheder for at udnytte bedre i forhold til nu, hvor cirka halvdelen af det træ, virksomheden bruger til at fremstille papirmasse, bliver brændt af og brugt til energi.

Lignin findes i alle planter og har indtil videre meget få industrielle anvendelser, selvom det allerede kan bruges til kulfibre og flydende brændstof. Men ved at bruge ligninbaseret anode-materiale er det også muligt at fremstille bedre batterier, mener Lauri Lehtonen, som er Head of Innovation (Biomaterials) hos Stora Enso.

Selvom lignin-batteriet ikke er lettere i vægt end det af grafit, forsker virksomheden i at gøre det nye batteri til et mere kraftfuldt et af slagsen, som ovenikøbet kan oplades hurtigere. Hvis det lykkes, er der brug for færre batterier til at gemme den samme mængde elektricitet.

Råmaterialet, der anvendes til Stora Ensos produkt, er ekstra tørt lignin fra Sunila-fabrikken. 97 procent af vægten består af tørstof. Hvis fremstillingen af det nye batteri kommer op i industriel skala, vil der med den nuværende produktion af lignin på fabrikken være tilstrækkeligt til at producere materiale til cirka 200.000 batterier til elbiler om året.

5 fordele ved det nye batteri

Stora Enso opstiller fem fordele ved at gå over til det nye batteri, der er baseret på lignin:

Skalerbarhed

Batterierne kan produceres kommercielt, da ressourcen der kræves for at lave dem – træ – er bredt tilgængelig.

Bæredygtighed

Producenterne forpligter sig til at skaffe deres materialer fra bæredygtighedscertificerede europæiske skove.

Fornybarhed

Næsten al batteriproduktion finder sted i Kina på grund af lave miljøstandarder og billige produktionsomkostninger. Brug af naturressourcer ville udrydde dette behov helt.

Hurtigere opladning

Stora Enso mener, at et funktionelt batteri baseret på lignin har kacitet til at oplade hurtigere end traditionelle fossilstofdrevne batterier.

Bedre ydelse ved lavere temperaturer

Batteriet fungerer under køligere temperaturer, hvilket giver mulighed for at drive flere elektriske biler.

Kilde: forest.fi og euronews.green

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

Tilmeld nyhedsbrev

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum