Batterier baseret på lignin
I Finland forskes der i at udnytte træets bestanddele endnu bedre og bruge træets lignin til at erstatte grafit i batterier.
Markedet for genopladelige batterier stiger og stiger. Faktisk er forventningen, at behovet vil blive ti gange så stort som nu inden for de næste fem år, især fordi elektriske biler og cykler vinder mere frem. Genopladelige batterier bruges også i andre forbrugervarer og i store systemer til energiopbevaring.
Men der er et problem. Kulstoffet grafit, som bruges i batterier på grund af dets evne til at lede elektricitet, er et fossilt råmateriale, udvundet fra minedrift, og det indeholder fra naturens hånd en hel del urenheder – urenheder, det kræver giftige syrer at slippe af med.
Ofte bruges syntetisk grafit i genopladelige batterier, men også det er baseret på et fossilt biprodukt fra olieindustrien.
Nu giver et pilotprojekt hos Træ.dk’s træambassadør Stora Enso i Finland imidlertid håb om, at de giftige sager fremover kan erstattes med bæredygtigt materiale fra træ.
Bedre udnyttelse af lignin
Lignin er en af træets tre hovedbestanddele sammen med cellulose og hemmicellulose, og det er netop ligninen, Stora Enso ser nye muligheder for at udnytte bedre i forhold til nu, hvor cirka halvdelen af det træ, virksomheden bruger til at fremstille papirmasse, bliver brændt af og brugt til energi.
Lignin findes i alle planter og har indtil videre meget få industrielle anvendelser, selvom det allerede kan bruges til kulfibre og flydende brændstof. Men ved at bruge ligninbaseret anode-materiale er det også muligt at fremstille bedre batterier, mener Lauri Lehtonen, som er Head of Innovation (Biomaterials) hos Stora Enso.
Selvom lignin-batteriet ikke er lettere i vægt end det af grafit, forsker virksomheden i at gøre det nye batteri til et mere kraftfuldt et af slagsen, som ovenikøbet kan oplades hurtigere. Hvis det lykkes, er der brug for færre batterier til at gemme den samme mængde elektricitet.
Råmaterialet, der anvendes til Stora Ensos produkt, er ekstra tørt lignin fra Sunila-fabrikken. 97 procent af vægten består af tørstof. Hvis fremstillingen af det nye batteri kommer op i industriel skala, vil der med den nuværende produktion af lignin på fabrikken være tilstrækkeligt til at producere materiale til cirka 200.000 batterier til elbiler om året.
5 fordele ved det nye batteri
Stora Enso opstiller fem fordele ved at gå over til det nye batteri, der er baseret på lignin:
Skalerbarhed
Batterierne kan produceres kommercielt, da ressourcen der kræves for at lave dem – træ – er bredt tilgængelig.
Bæredygtighed
Producenterne forpligter sig til at skaffe deres materialer fra bæredygtighedscertificerede europæiske skove.
Fornybarhed
Næsten al batteriproduktion finder sted i Kina på grund af lave miljøstandarder og billige produktionsomkostninger. Brug af naturressourcer ville udrydde dette behov helt.
Hurtigere opladning
Stora Enso mener, at et funktionelt batteri baseret på lignin har kacitet til at oplade hurtigere end traditionelle fossilstofdrevne batterier.
Bedre ydelse ved lavere temperaturer
Batteriet fungerer under køligere temperaturer, hvilket giver mulighed for at drive flere elektriske biler.
Kilde: forest.fi og euronews.green
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
-
Følg Træ.dk på LinkedIn
Networking og brancherelevante nyheder.
-
Følg Træ.dk på Twitter
Få nyhederne med det samme.
-
Følg Træ.dk på Pinterest
Lad dig inspirere af vores opslagstavler.