Biler af træ
Træbiler er ikke et nyt fænomen, og i disse dage emmer de mere af luksus end af bæredygtighed. Her på Træ.dk har vi fundet et udvalg af biler, hvori der indgår træ, og mens de muligvis ikke skaber grønt overskud på klimakontoen, kunne de måske inspirere til nogle lækre elbiler af træ.
En klassiker
Bilproducenten, Morgan Motor Company, er blandt andet kendt for brugen af træ i deres biler. En sejlivet myte har været, at Morgan-bilernes chassis er lavet af træ. Det er dog ikke korrekt, og siden 1909 har bilerne haft enten stål- eller aluminiumschassis.
Dog bruges der stadig træ i stor stil i produktionen, da bilerne bygges op om en ramme af ask. Foto: Morgan Motor Company Limited.
Lækkert interiør
Hos Bentley går man op i de lækre detaljer, og at interiøret skal se eksklusivt ud. Det opnår de blandt andet med træpaneler beklædt med finér af høj kvalitet.
Specialister med trænede øjne og rolige hænder inspicerer mønstrene nøje, mens maskiner skærer og bearbejder træet med høj præcision.
Konceptbilen
I Japan kigger man mod fremtiden. Toyota har lavet konceptbilen, Setsuna, der er en familiebil af træ. Der er ganske vist kun plads til to personer, men tanken er, at den går i arv til næste generation.
Bilens karosseri består af 86 håndlavede træpaneler, der alle er sat sammen med de traditionelle, japanske samleteknikker okuriari og kusabi. De ydre paneler er af japansk cedar, der er valgt på grund af dets farve og fleksibilitet. Rammen er lavet af japansk birk på grund af træartens styrke, gulvet er af japansk zelkova, der er et slidstærkt materiale, og sæderne er af kalopanax på grund af træets fine tekstur. Foto: Toyota.
Fransk nostalgi
Citroëns 2CV er et bilikon, der er kendt og elsket af mange. En af fansene er den pensionerede møbelsnedker, Michel Robillard. Han har brugt seks år i sin garage på at bygge en træ-udgave af den populære, lille, franske bil. Både eksteriør og interiør er næsten udelukkende lavet af lokalt frugttræ.
Citröen blev så begejstret for bilen, at de gav den en plads på deres franske Citroën Origins side, hvor man kan læse om producentens og modellernes historie.
De hjemmelavede
Tre år, 4.500 timer og en masse lækkert asketræ, er hvad det har taget tømrer Peter Szabo at lave sin egen træbil. Wood roadsteren, der er navngivet Julia, er et populært syn på byens veje, og Peter Szabo nyder da også den opmærksomhed, der følger med en så opsigtsvækkende bil som hans.
I Indien har far-og-søn-makkerparret Amandeep og Mohinder Singh tilbragt masser af kvalitetstid sammen. Amandeep spurgte sin far, der er tømrer, om det var muligt at lave en bil af træ. Det blev starten på et projekt, som de til tider brugte op til 12 timer om dagen på. Bilen, der har en tophastighed på 120 km/h, er lavet af hundredevis af teak-planker, og med 20.000 km på tælleren, er det tydeligt, at den ikke blot er til pynt.
En bil af pap
En bil af pap lyder måske ikke så holdbar, og det er da nok også mest for udforskningens skyld, at Lexus har fået en pap-kopi af deres Lexus IS saloon bygget. Det er et sjovt projekt, der eksperimenterer med forskellige designteknikker.
Hvem ved – måske kan erfaringerne bruges engang i fremtiden, men indtil videre er vi her på redaktionen ikke helt solgt på konceptet.
Hvad med 70er-bilerne?
Nogen vil måske mene, at de såkaldte woody wagons fra 70erne og 80erne mangler på listen. Desværre blev langt de fleste af disse biler produceret med træmønstret vinyl, og altså ikke rigtigt træ. Man skal således ca. tilbage til 50erne før at man finder de amerikanske woodies med ægte træpaneler.
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
En kommentar
Hvad mon den fine træ-Citroën vejer?