Dansk træcykel født som designklassiker

1

Da et bådværft var i fare for at lukke måtte der tænkes nyt. Og hvorfor ikke kombinere passionen for træ og cykler? Det blev starten på Coh&Co og træcyklerne der laves af askefiner, kulfiber og et pust af frisk havluft i Københavns Nordhavn.

Af -

Cykel af træ! Er det nu en god ide?

Det hele startede som en skør idé, da et lille bådværft i Lynetten, København var i fare for at lukke.

Men når man er dygtig designer, elsker træ og cykler og i øvrigt ved hvordan man bygger superhurtige sejlbåde til kapsejlads, så er vejen fra sejlbåde til cykel af træ, faktisk kortere end man umiddelbart skulle tro.

Paul Harder Cohen og Mette Walsted Kristiansen er de to ildsjæle bag det nystartede danske cykelfirma Coh&Co. De startede firmaet så sent som i 2015, men hvad der fra starten syntes at være en fiks idé, er nu blevet et veletableret cykelfirma der allerede efter ét år har skrevet sig ind i dansk designhistorie som en klassiker. Træcyklen er nemlig snart at finde på den permanente udstilling på Designmuseum Danmark ”Dansk Design Nu”.

dansk træcykel

Træcyklerne startede som en skør idé. Foto: Coh&Co

Paul har igennem de seneste mange år arbejdet med træ og kulfiber. Først med træ til møbler og siden kulfiber til både, hvor træet i kombination med kul- og glasfiber er bygget til hurtige kapsejladsbåde. Desuden har han været tilknyttet cykelfabrikken Meridas produktion af cykelstel.

FRA KAPSEJLADSBÅDE TIL RACERCYKLER

Da Pauls bådværft var i fare for at lukke måtte der tænkes nyt. Og hvorfor ikke kombinere passionen for træ og cykler? Det blev starten på Coh&Co og træcyklerne der laves af askefiner, kulfiber og et pust af frisk havluft i Københavns Nordhavn.

Fra starten af cykeleventyret har Mette Walsted Kristiansen været med i projektet. Mette er grafisk designer og selv ud af en bådebyggerfamilie og fra starten egentlig lidt skeptisk for det skøre projekt. Men dog ikke mere, end at produktionen af træcykler nu er i gang, kun godt et år efter de to satte hinanden stævne med ideen om håndlavede danske træcykler.

Stellet på træcyklerne er lavet af askefiner, lamineret med kulfibre, omkring en let kerne af balsatræ og skum. Beslag og metaldele er rustbeskyttede og rammen behandlet som en båd, med epoxy og lak, så træcyklen med lethed kan klare daglig brug, sommer og vinter og al slags vejr.

GUS-racing vol.01

Træcyklerne laves af dansk askefiner. Træet er naturligvis certificeret bæredygtigt og af bedste kvalitet: Foto: Coh&Co

 

Krankboksen er i titanium, mens styrfittings og saddelpind er monteret i indstøbte glasfiberrør. Og kombinationen er ikke mindre end sublim, for rammen er lige så let og stiv, som de bedste kulfiber- og stålrammer der findes på markedet.

TRÆ – NATURENS SVAR PÅ KULFIBER

Fra naturens side har træ alle de egenskaber som eftertragtes ved et moderne kulfiberstel – dog uden de miljømæssige problemer. Askefineren er dansk, certificeret bæredygtigt og af bedste kvalitet.

Coh&Co laver to modeller, Aage og Gustav, som har henholdsvis komfortabel turgeometri og en livlig racer. Derudover kan der også laves triatloncykler på specialbestilling.

Se nærmere på Coh&Co’s hjemmeside der snart giver mulighed for online konfiguration af din drømmecykel af træ.

Du kan ved selvsyn se de danske træcykler hos Coh&Co i deres værksted og butik i Københavns Nordhavn. Du kan også se cyklen på Copenhagen Bike Show den 11-13 marts 2016 og den efterfølgende weekend ved Berlin Bike Show, hvis du skulle være på de kanter. Derudover et eksemplar cyklerne på en ny permanent udstilling på Designmuseum Danmark.

Træcykel

Modellen “Gus” er en livlig racer. Rammen er lige så let og stiv, som de bedste der findes på markedet. Foto: Coh&Co

En kommentar

  1. Træmorten siger:

    Godt brev, Martin jubler sikkert

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

SUPERLET TRÆCYKEL GIVER MASSER AF STREET CREDIT

Hollandsk snedker og cykelentusiast har skabt en superlet cykel af asketræ som bare vejer 11 kg. Den elegante træcykel tiltrækker opmærksomhed på cykelstien.

KAN SELVLYSENDE VEJTRÆER ERSTATTE GADELYGTER?

Forskere fra Taiwan har skabt selvlysende blade ved at implantere nanopartikler af guld. Betyder det mon at gadelygter i fremtiden kan erstattes af selvlysende vejtræer?

CYKELHJELM AF TRÆ - FRA INDERST TIL YDERST

Et svensk firma har udviklet en cykelhjelm af asketræs finer og remme af et slidstærkt papir. Det bløde skum er lavet af nanocellulose. Så glæd dig til at få en cykelhjelm af træ.

ASFALTEN ER LAVET AF TRÆ

Hollandske forskere har forsøgt at lave en en bioasfalt af træ. Lykkes det giver asfalten potentielt store klimamæssige fordele og måske en særlig fordel i Skandinavien. Læs mere her.

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×