De fleste danskere elsker træ og kan bruge mere
Når du spreder din glæde for træ, vil mange være lette at smitte. Andre kan være umulige at påvirke. Mennesker er forskellige og har forskellige meninger, følelser, viden, misforståelser og fordomme om træ.
De fleste danskere kan lide træ fordi det er smukt, naturligt og levende
I 2013 gennemførte IFO – Institut for Opinionsanalyse, Træ- og Møbelindustrien og 3F en stor undersøgelse af danskernes holdninger til træ.
Den viste at træ er fantastisk populært, ikke mindst til at skabe stemning og et naturligt præg i hjemmet. Træ giver gode følelser som intet andet materiale. Særligt yngre mennesker var blevet mere positive overfor træ siden en anden stor undersøgelse fra 1997. Fælles konklusioner fra 1997 og 2013 er:
- Træ scorer meget højt på bløde og følelsesmæssige værdier som at det er smukt, levende, dejligt at røre ved og giver oplevelsen af et godt indeklima sammenlignet med mursten, beton, plast og stål.
- Træ scorer meget højt på at det er nemt at arbejde med og ideelt til renoveringsprojekter, selv om nogle også er skeptiske når det gælder krav til holdbarhed og vedligeholdelse.
- Træ vurderes som meget miljø- og klimavenligt, selv om nogle fejlagtigt tror at skovarealet falder når man bruger mere træ.
Samme holdninger i hele Europa
En undersøgelse i 2008 af europæernes holdning til træ, udført af FAO/UNECE, viste de samme grundlæggende positive holdninger, skepsisser og misforståelser om træ som de danske undersøgelser. Rapporten bygger på en lang række nationale spørgeskemaundersøgelser og samler resultaterne til et detaljeret overblik over europæernes holdning til træ og træprodukter.
Der skal mere til end positive holdninger for at øge brugen af træ
Moden svinger. I 2013 vurderede flere danskere end i 1997 at træ- og træprodukter er moderne. Nogle tror også at fremtiden er lys for træ fordi forbruget vil blive mere bæredygtigt og efterspørgslen på naturlige produkter vil stige. Men andre mener at det ikke sælger at redde verden.
Èt er sikkert: Valget af træ er påvirket af mange vidt forskellige faktorer, fx om det enkelte træprodukt er smukt, lækkert, praktisk, moderne, økonomisk og let at anskaffe. Alt sammen i forhold til alternativer af fx plast, stål, aluminium, sten og beton.
Derfor er der både brug for at kende forbrugernes holdninger og behov og for at udvikle træprodukter der imødekommer de holdninger og behov. Også dér kan din trækampagne gøre stor gavn: Den kan gøre træerhvervene klogere på omverdenens holdninger og behov.
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
-
Følg Træ.dk på LinkedIn
Networking og brancherelevante nyheder.
-
Følg Træ.dk på Twitter
Få nyhederne med det samme.
-
Følg Træ.dk på Pinterest
Lad dig inspirere af vores opslagstavler.