Forskere skærer fremtidens bil af træ

0

De tyske forskere Daniel Kohl og Stefan Böhm ønsker at genindføre træet i nutidens bilindustri. læs her om fordelene ved at bruge træ i biler.

Af

Ingen biler uden træ

Uden træ, ville udviklingen af bilen have været utænkelig: I de allertidligste bilmodeller blev træ både brugt til bilernes karosseri og chassis – som f.eks. i den legendariske Ford T.

Ford-T Foto Wikipedia

I de allertidligste bilmodeller blev træ både brugt til bilernes karosseri og chassis – som f.eks. i denne legendariske Ford T. Måske bliver biler snart igen lavet af træ (Foto: Wikipedia)

Men hurtigt begyndte bilindustrien dog at søge imod stål, og snart spillede træ ingen nævneværdig rolle i bilproduktionen.

Træ på vej mod renæssance i bilindustrien?

Det ønsker to forskere fra Tyskland, en af bilindustriens højborge, nu at ændre.

Daniel Kohl og Stefan Böhm fra universitetet i Kassel, ser en god chance for at træ kommer til at opleve en renæssance i bilindustrien.

De to forskere peger især på at bøgetræ, som har et lavt indhold af harpiks, er egnet til forarbejdning og brug i bilindustrien. Og så vokser det praktisk talt lige uden foran hoveddøren.

Hvorfor bruge træ?

I et interview med Der Spiegel opremser Böhm og Kohl fordelene ved at bruge træ i bilindustrien:

  • Træ kan bruges til at lave lettere komponenter end med stålfordi træ vejer 1/10 så meget som stål af samme størrelse.
  • Træ har kun en tredjedel af styrken af stål, men kan med sin fiberstruktur let kombineres med f.eks. tekstiler og metalfolieså træet får højere brudstyrke.
  • Træ er et naturligt råstof og træ kan genbruges. Forarbejdningen af træ er ikke dyrere end for stål – men produktionen er mere energieffektiv og giver mindre transportomkostninger. Træ er blevet genopdaget, fordi man i dag ønsker at bygge så let som muligt. Indtil videre har man i denne henseende anvendt fiberforstærket plast, men i stedet kan kendte produkter fra møbelindustrien, som f.eks. tynde skiver bøgetræ som fræses og presses i form, såkaldte laminater, anvendes.
  • Man er nu igen begyndt at tænke på træ, da presset på ressourcerne er steget og fordi stål hele tiden bliver dyrere.

Træbaserede multimaterialer

I et projekt på Kassel Universitet vil de to forskere nu finde ud af, hvordan man konkret kan udfærdige de såkaldte ’træbaserede multimaterialer’ til brug i bilindustrien.

Den såkaldte B-stolpe, som i biler forbinder gulv og loft mellem for- og bagdør, kan laves af træ.

Böhm fortæller: ”I øjeblikket består stolpen af 3-4 stålplader. I stedet kan man anvende træ, forstærket med glasfibre eller plast, som forbliver stabilt og samtidig deformerer og absorberer kræfterne, i tilfælde af en ulykke”.

fremtiden bil af træ

Der har op igennem årene været mange bud på, hvordan man kan bruge træ i biler.

Risiko for brand og råd giver ingen bekymringer

Forskerne siger , at deres projekt stadig har nogle forhindringer. ”Hvor godt man kan integrere træ i køretøjets struktur, må vi først finde ud af” siger Böhm.

Brand og råd volder på den anden side færre bekymringer for forskerne. Dertil er der allerede udviklet effektive imprægneringsmidler.

Om senest halvandet år vil forskerne præsentere deres prototype af en bilkomponent af træ.

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Cykelhjelm af træ – fra inderst til yderst

Et svensk firma har lavet en cykelhjelm udelukkende af træ.

300 meter høj skyskraber måske i London

vil blive 6 gange højere end verdens nuværende rekordholder.

Læs mere

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum