Gammelt træskib på vandet igen
Frivillige kræfter har knoklet i månedsvis i Holbæk Havn for at sætte et gammelt skib af træ i stand. Målet er, at Hawila skal fragte varer over Atlanten en gang om året – på en bæredygtig måde. Træ.dk var med, da skibet efter mange måneder på land igen blev sat i søen.
Høj sol over Holbæk og en havnefront fuld af glade mennesker. Unge frivillige fra hele verden med hårfarver og tøj i næsten i lige så mange forskellige nuancer som nationaliteter, spændte børn, nysgerrige lokale og par enkelte pressefolk.
Alle samlet på havnen i Holbæk for at bevidne resultatet af de seneste syv måneders hårde slid med at sætte det 86 år gamle og 34 meter lange tidligere is-fragtskib i stand og se det stolte skib vende tilbage til havet.
Over 50 frivillige – de fleste under 30 år – fra mere end 15 forskellige lande har arbejdet hårdt for at blive klar til den store dag i midten af april, hvor Hawila igen er sejldygtig.
Og i vandet kom hun.
Gammelt skib – store ambitioner
Hawila blev bygget i Norge i 1935 og har levet et omskifteligt liv som blandt andet fragtskib og skoleskib. I 2008 blev skibet efterladt i Nyhavn, hvorefter det blev købt for én krone af Hawila-projektet.
Siden har skibet været igennem kyndige hænder hos projektets mange frivillige, som har fællesskab, bæredygtighed og godt sømandskab som pejlemærker – og en drøm om en verden med CO2-fri fragt; et bæredygtigt alternativ til containerskibe.
Det seneste godt halve år har en større flok frivillige fra hele verden bosat sig i Holbæk for at sætte det gamle træskib i så god stand, at det til december 2021 vil være i stand til at krydse Atlanten med 50 tons gods og vende tilbage med fairtrade kaffe og chokolade. Skibet skal samtidig fungere som et fællesskab og udviklingssted for unge mennesker.
I løbet af de indtil videre syv måneder i Holbæk har projektets frivillige oplevet stor støtte fra kommunen og byens borgere, som har delt villigt ud af plads, værktøj og gode råd.
Ingen ”Harald Nyborg-løsninger”
I løbet af arbejdet med at restaurere skibet fandt de frivillige, at store dele af træet i det over 80 år gamle skib stadig var i fin stand. Hvor træet havde været i kontakt med jern, var det dog rådnet.
Nye mængder af egetræ med 14 procent fugt er blevet tilført, og i stedet for metal er der udelukkende brugt træsøm.
Alt er håndlavet, så det har taget tid og har krævet omhyggelighed – der har ikke været nogen nemme løsninger, de unge lige har kunnet smutte i et byggecenter for at købe.
Til gengæld er stoltheden til at tage at føle på – og glæden hos både de frivillige og de lokale over endelig at kunne sætte Hawila i vandet skinner tydeligt igennem på Holbæk Havn her på en af forårets allerførste solskinsdage.
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
-
Følg Træ.dk på LinkedIn
Networking og brancherelevante nyheder.
-
Følg Træ.dk på Twitter
Få nyhederne med det samme.
-
Følg Træ.dk på Pinterest
Lad dig inspirere af vores opslagstavler.