Hjulene drives af træ

0

Af -

From wood to wheels

CO2-neutral transport omfatter mere end blot udviklingen af motorer optimeret til vedvarende energi. Der kræves også produktion og distribution af vedvarende brændstoffer i stor skala.

Råstoffet er træ

Det arbejdes der på flere steder i verden, bl.a. på Smurfit Kappa papirfabrik i Piteå i det nordlige Sverige. I et stort projekt produceres her en ny type biobrændstof, BioDME, en slags biogas, som bliver lavet af biprodukter fra papirindustrien.

Råstoffet for det nye biobrændstof er således træ.
 

En Volvo-lastbil kører på det nye biobrændstof, BioDME, lavet af træ. (Foto: Volvo)
Figur 1 En Volvo-lastbil kører på det nye biobrændstof, BioDME, lavet af træ. (Foto: Volvo)

Topsøe med igen

Anlægget i Piteå bliver bygget af den Svensk-baserede virksomhed Chemrec og danske Haldor Topsøe og er dimensioneret til at producere 4 tons BioDME om dagen.

På trae.dk kan du læse mere om fremstillingen af biobrændstof hvor Haldor Topsøe medvirker:

Infrastruktur og motorteknologi

Projektet går ikke bare ud på at producere biobrændstof. Projektet skal også vise hvilke forandringer og tilpasninger der kræves i infrastruktur og motorteknologi for at muliggøre indførelsen af DME i stor skala.

Derfor er Volvo Group og det svenske olieselskab Preem også med i projektet.

Volvo har i den forbindelse udviklet verdens første lastbilmotor der kan køre på BioDME og Preem har ombygget et antal tankstationer til at distribuere gassen.

Projektet er støttet af EU og den svenske Energistyrelse.

Fra sort slam til biobrændstof

Råmaterialet til BioDME er papirindustriens biprodukt sortlud, en slamagtig substans der består af lignin og hemicellulose, som ikke kan anvendes når træets cellulose skal ’trækkes’ ud og laves til papir.

Træ består overordnet af tre kemiske fraktioner, nemlig cellulose, hemicellulose og lignin. Ved fremstillingen af papir anvendes kun træets indhold af cellulose. Hemicellulose og lignin er i processen et restprodukt og kaldes sortlud.

På trae.dk kan du læse mere om den kemiske sammensætning af træ og fremstillingen af papir

Forgasning

Restproduktet sortlud indeholder næsten halvdelen af træets energi, som traditionelt udnyttes ved afbrænding hvor energien så bruges til at drive papirfremstillingen.

Imidlertid kan sortlud også bruges til at lave biobrændstof. Når der er tale om BioDME bliver det sorte slam igennem en kemisk reaktion omdannet til syntesegas, en blanding af brint (H2) og carbonmonooxid (CO). Syntesegassen bliver herefter ledt igennem Haldor Topsøes katalysator, der laver gassen om til dimethylether, DME, en farveløs gas, som kan bruges som et alternativ til bl.a. diesel olie

Dimethylether (CH3OCH3) er en simpel kulhydrat, der ved sturtemperatur og normalt tryk er en gasart.

CO2 udslip reduceret med 95 %

Fordelene ved DME er bl.a., at det ikke udvikler sod ved afbrænding, dvs. ingen partikeludledning. Desuden er det fri for svovl og det reducerer NOx udledningen med 90 %. Når DME produceres af forgasset plantemateriale, i dette tilfælde træ, er fordelen endvidere at CO2-udslippet reduceres med 95 %.

Kilde:

Nordic Energy Solutions: From Wood to Wheels

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×