Hysterisk præcision og finurlige udfoldelser med træ
Frem til d. 14. maj 2017 kan man opleve nogle af landets dygtigste møbelsnedkere folde sig ud i udstillingen UNFOLDS på Designmuseum Danmark. Udstillingen er et must for alle med interesse for snedkerfaget og kreativt træarbejde.

'Asa No Ha Lamp' af Andrea Stokholm. Her er brugt cedertræ og japansk Washi-papir.
Opfordringen fra en mangeårig kender af snedkerfaget er ikke til at tage fejl af:
“Det er ganske enkelt noget af det mest finurlige og hysteriske præcisionsarbejde jeg har set i mine 60 år som møbelsnedker”, fortæller Jørgen Vinther i en mail til Træ.dk.
Jørgen Vinther har ved selvsyn oplevet udstillingen og vi overbringer hermed hans uforbeholdne opfordring til at besøge udstillingen UNFOLDS på Designmuseum Danmark.
Udstillingen fejrer Møbelsnedkerforeningens 25 års-jubilæum og viser 31 af Danmarks dygtigste møbelsnedkeres 25 eminente og finurlige unikaværker.
Udstillingen, der kan opleves frem til d. 14. maj 2017, er et must for alle med interesse for snedkerfaget og kreativt træarbejde.
Dogmer med træ
Møbelsnedkerne har arbejdet med de fire kreative dogmer:
- Værkerne skal være kubeformede og måle 1:1:1.
- Værkerne skal kunne tåle, at museets gæster rører ved dem.
- Kuberne skal indeholde et element af sølv.
- Kuberne skal kunne åbnes på den ene eller anden måde.
- ‘Duften af træ’ af Finn Killbuck Johansen. Her er brugt padauk, flammet ahorn, avnbøg og pæretræ.
”Vi har arbejdet med nogle af de dogmer, som ligger i snedkerfagets historie. For at formidle træet, dets finish, overflade og bearbejdning rent snedkerteknisk har vi holdt fast i håndværket, som er kernen i vores fag. Alt hvad vi laver, udspringer af materialet,” fortæller Finn Killbuck Johansen, der til daglig leder møbelsnedkerværkstedet på Amalienborg.
Til UNFOLDS har han selv skabt duftkuben ‘Duften af træ’ bestående af 16 små æsker, som man kan tage frem og dufte til. Og hvis træduften forsvinder, skal man selv i gang med at høvle træet.
- ‘Kube i kube i kube’ af Teis Dich Abrahamsen. Her er brugt pæretræ.
En multisanselig oplevelse
I modsætning til de fleste museumsudstillinger må man i UNFOLDS gerne røre ved værkerne – ja rent faktisk opfordres man til det. Som besøgende får man således mulighed for at komme helt tæt på værkerne og ikke blot mærke materialerne, men også mærke det arbejde og den indsats, der er lagt i værkerne.
”Idéen er, at man som museumsgæst skal lidt ned i tempo, når man træder ind i udstillingen. Man skal helt tæt på trækuberne og fornemme den passion, de mange timers kærlighed, blod, sved og tårer, der er lagt i hvert enkelt værk,” siger møbelsnedker Teis Dich Abrahamsen, der selv har lave kuglebanen ‘Kube i kube i kube’ til udstillingen.
- ‘Kuben, der blev væk’ af Kvintetten. Her er brugt palisanderfiner, palisanger og mahognifiner.
”Alle der har en passion for og forstand på snedkerhåndværket ved, at den bedste måde at sanse og forstå et møbel er gennem fingrene. Her har publikum mulighed for at komme helt tæt på værker, skabt af landets dygtigste møbelsnedkere. Man må røre ved dem og folde dem ud, hvilket er usædvanligt i en museumsudstilling. Designmuseet har altid haft til formål at udbrede viden om det gode håndværk, og da interessen for håndværk netop nu er større end den har været i flere årtier, mener vi at ramme plet med denne udstilling,“ udtaler udstillings- og samlingschef, Christian Holmsted Olesen.
Foto: Iben Kaufmann.
Læs mere:
MODTAG GRATIS NYT OM TRÆ:
-
Modtag Træ.dk's nyhedsbrev
Få nyheder om træhøjhuse og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træhøjhuse, træprodukter og meget andet trænyt.
En kommentar
Tusind tak for tippet. Jeg var inde at se udstillingen i dag, det er det ene mirakel efter det andet. Det er flødeskum for trænørder.