Norsk motorvejsbro kan bygges af træ
Et norsk forskningsprojekt viser at en ny motorvejsbro over søen Mjösa kan bygges af træ. Broen kan med sine 4 spor og 1.370 meter blive verdens længste af sin slags.
Verdens længste træbro
En ny bro i træ over den nordlige ende af søen Mjösa kan bygges af træ og dermed blive verdens længste af sin slags og den første motorvejsbro af træ med fire spor. Det skriver NNT Woodnet.
Broen kan blive så lang som 1370 meter, over én kilometer længere end verdens længste nuværende træbro. Broen skal erstatte en eksisterende tosporet betonbro.
Planerne om en træbro over Mjösa har eksisteret siden 2010, hvor også Træ.dk rapporterede om de spektakulære planer. De tekniske udfordringer har dog været store og derfor afsatte regeringen og regionstyret i 2013 penge til et forskningsprojekt, der altså nu har vist at broen godt kan bygges i træ.
Rapporten viser at en træbro er marginalt dyrere end en betonbro, men at den kan bygges flere måneder hurtigere. Der endnu ingen forlydender om hvornår byggeriet skal sættes i gang og hvornår det forventes færdigt.
Læs mere om broer af træ
Verdens længste træbro på tegnebrættet
Rekordbro af træ skal forbinde de to sider af søen Mjøsa. Broen kan med sin længde af 1,4 kilometer blive verdens længste af sin slags.
Broer af træ
Træ kan bruges til broer – også til tungt trafikerede vejbroer. Læs her om træbroernes potentiale og mange fordele.
Sveriges længste træbro
47 meter lang og 10 meter bred. Det er målene på den unikke vejbro i træ der får det hidtil længste frie spænd blandt træbroer i Sverige.
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.