Mona Lisa er malet på poppel
Mona Lisa er malet på poppeltræ og nu er træet begyndt at vride sig. Det giver rynker i panden på Louvres konservatorer, der nu vil udsætte maleriet for mikroskop og røntgenfotografering for at få en forklaring.
Nu til dags bruges poppel til træsko, tændstikker, kasser og paller.
Men for 500 år siden blev en smuk ung kvinde portrætteret med poppel som baggrund. Eller sagt mere præcist: Mona Lisa er malet på poppeltræ. Nu er træet begyndt at vride sig og det vækker nogen bekymring på Louvre.
Bag skudsikkert glas
Olien som er malet på poppeltræet har længe været skrøbelig og maleriet har derfor i en årrække været beskyttet af skudsikkert glas i et rum hvor fugtigheden styres stramt.
Under mikroskop og til røntgen
Ved det sidste rutinetjek konstaterede man at træet er begyndt at vride sig. Den foruroligende udvikling har givet anledning til en ny undersøgelse hvor hun skal under mikroskop og røntgenfotograferes. Undersøgelserne skal kaste lys over hvorfor forvitringen tager så hurtigt til, hvorfor træet vrider sig og om tidligere reparationer har gjort mere skade end gavn.
Museet frygter at træets vrid vil fremme forvitringen af maleriet. En af teorierne bag vridet er at nogle af de træstykker der er sat på under reparationer i 1600-, 1700- og 1900-tallet ældes forskelligt. Og det skulle så gøre at hele maleriet slår sig.
Det skal nok holde 500 år mere
Det kunne være at alder er en forklaring på at træet er blevet træt. Leonardo da Vinci malede maleriet der også er kendt som La Gioconda, i 1503-06, så poplen har trods alt holdt et ½ årtusinde. Men chefkonservator Vincent Pomarede er ikke bekymret: “Det skal nok holde 500 år til”, udtaler han til CNN.
Leonardo da Vinci var ellers meget grundig i sin forberedelse til maleriet. Han behandlede poppeltræet med adskillige lag af “coating”, før han malede. Men det har åbenbart ikke været nok til at holde det stabilt.
Maleriet ses årligt af næsten 6 mio. mennesker. Rigtig mange af dem tager billedet af Mona Lisa og en af teorierne bag nedbrydningen har derfor været om de mange blitzlys gjorde skade på malingen. Men det mener Pomarede dog ikke er sandsynligt fordi det pansrede glas filtrere al skadelig UV-stråling og det meste af det infrarøde lys fra.