Tags: ,

Splinter – En sportsvogn i træ

3

Essen Motor Show havde en ganske særlig bil repræsenteret på sin seneste udstilling. Den kaldes Splinter, vejer 1,1 tons og består næsten udelukkende af træ.

Af -

Splinter

Vi kender alle til luksusbiler med lækre træpaneler i kabinen og rat i smukt ædeltræ. Men nu har amerikaneren Joe Harmon taget den skridtet videre inden for bildesign med træ. Som vi tidligere har skrevet om, begyndte han og en gruppe medstuderende fra North Carolina University, at designe, bygge og udvikle en sportsbil af træ. Efter 6 år står den nu færdig, og Joe Harmon vurderer, at der er blevet lagt 15.000 arbejdstimer i værket.

Bilen er bygget hovedsageligt af træ. Dog er motoren, en V8 motor med hele 600 hestekræfter som kan give en topfart på 300km/t, lavet af metal. Topfarten er dog ikke afprøvet endnu.

Splinter bilen af træ

Bilen startede ud med at være et afgangsprojekt for nogle studerende fra North Carolina University. Foto: © 2016 Joe Harmon

Bilens bestanddele

Bilens karosseri er lavet af et tyndt lag vævet kirsebærfinér, trukket over en kerne af balsatræ, med tynde lag af alufolie og glasfiber. Karosseri og alle andre komponenter, store som små, er lavet på basis af håndlavede skabeloner.

 

Hjulene er lavet af eg, krisebær og valnød og hvert hjul består 275 individuelle stykker træ.

Næsten alt er lavet af træ. Kun i motoren, styretøjet og i dele af hjulene er der brugt metal.

Inspirationen til Splinter fik de studerende fra bombeflyet Mosquito, der blev brugt under 2. verdenskrig. De Havilland Mosquito var næsten udelukkende lavet af træ og var bl.a. på grund af det lettere byggemateriale et af samtidens hurtigste fly.

3 kommentarer

  1. Svend siger:

    Var begyndt at spare op til cykel af træ. Nu må jeg vist spare lidt mere for at få råd til sej træbil

  2. Michael Freddie siger:

    Den engelske sportsvognsfabrik The MORGAN Motor Co Ltd har siden 1934 bygges deres karrosserier op på et skellet af asketræ beklædt med håndbankede stål-eller aluplader.
    Chasisrammen er et z-formet stålprofil. En Morgan +4 vejer med en 2,2 liters motor vejer ca 725 kg.
    MVH
    Michael Freddie

  3. Allan siger:

    Sådan en Morgan er vildt fed. Man kan se en video af hvordan den bliver bygget her https://youtu.be/p4c9i250pc4

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

Træcykel som designsklassiker

Det hele startede som en skør idé, da et lille bådværft var i fare for at lukke.

Asfalten er lavet af træ

Hollandske forskere har udviklet en bioasfalt af træ.

Læs mere

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×