Svensk trætransport går ”el in”

0

Samarbejdsprojektet TREE sigter mod, at halvdelen af skovbrugets nye lastbiler skal være elektriske i 2030. Nu er verdens første fuldt elektriske tømmerlastbil på vejene i Sverige.

Af

Skovindustrien i Sverige er ansvarlig for 20 procent af landets tunge trafik. Men det tal skal ned, hvis det står til projektet TREE.

TREE, der står for Transition to Efficient Electrified Forestry Transport, arbejder for en effektiv overgang til elektrificeret tung vejtransport. Bag projektet står Skogforsk (skovbrugets fælles forskningsinstitut) i samarbejde med netværksorganisationen CLOSER fra Lindholmen Science Park. Yderligere 20 partnere – skovbrug, ladevirksomheder, vognmænd, universiteter med flere – er involveret.

Det overordnede mål er at bidrage til, at 50 procent af nye lastbiler i skovbruget er elektrificeret i 2030, og samtidig er forventningen, at de opnåede resultater og viden kan overføres til andre industrier.

Ladestandere skal der til

Projektet løber fra 20. november 2023 til 19. november 2026, og allerede for to år siden kunne SCA og Scania præsentere den første elektroniske lastbil til tømmer. For nylig kom så næste skridt i udviklingen: En lastbil, der – til forskel fra den første model – er udstyret med kran og tandemtræk, så den kan læsse tømmer i skoven og transportere det videre.

Ifølge forretningsudvikler hos SCA Skog Anton Ahlinder vil den nye lastbil betyde 170 tons mindre CO2-udledning om året sammenlignet med en almindelig lastbil til tømmertransport.

“Ifølge vores beregninger skulle den have en rækkevidde på godt 200 kilometer, selvom Scanias beregninger siger 320 kilometer. Meget afhænger af, hvor meget strøm der skal til for at betjene kranen. Vi vil teste og se, hvad der virker bedst,” siger Anton.

I området, hvor den nye elektriske lastbil skal køre, vil der være fire tilgængelige ladestandere – men skal en elektrificering af tømmerlastbilsflåden realiseres, kræver det mange flere ladestandere til, ikke mindst af hensyn til køre- og hviletidsbestemmelser, lyder det fra Anton:

”Hvis branchen skal foretage en væsentlig investering i elektrificering, har vi brug for den rette støtte og rimelige betingelser. For eksempel er det ikke godt, hvis en chauffør skal holde pause, når der kun er et kvarter tilbage til ladestationen.”

 

Kilder: Skogforsk, SCA, Swedish Forest Industries

 

 

 

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

Tilmeld nyhedsbrev

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum