“Træ er lidt ligesom friskbagt brød”

0

Seks skarpe om træ til...

Af -

…Maskinsnedker Mette Bentzen og møbelsnedker Lasse Kristensen fra møbelsnedkeriet Egeværk.

Foto: Mew

Mette Bentzen og Lasse Kristensen etablerede Egeværk i 2011 efter afsluttet læretid på PP Møbler i Allerød. Begge bestod svendeprøven med sølvmedalje, og Lasse blev efterfølgende både dansk og nordisk mester i møbelsnedkeri samt deltog i VM i Japan.

Egeværk udviklede sig hurtigt til at være et kreativt trælaboratorium, hvor grænser for snedkerfaget og træformgivningen blev prøvet af. 

Den innovative og kunstneriske tilgang til arbejdet med træet har ført Egeværks unikamøbler og -værker verden rundt, – på museer, kunstudstillinger og gallerier i Europa og USA.
Senest har Egeværk modtaget Snedkerprisen 2019 og Collectors’ Choice Award på Glass47 i Detroit. 

1. Hvad er jeres bedste minde med træ?

Vi har forskellige minder, der har været definerende for vores virke som møbelsnedkere.

Mette fandt sit kald på en årelang sejltur jorden rundt. Den smukke aptering på sejlbåden skulle vedligeholdes; hvordan gjorde man det? En stor nysgerrighed og lyst blev vakt, og håndværket blev lært ved hjemkomsten.

Lasse nyder kompliceret konstruktion; hvordan får vi træet til at gøre, hvad vi vil? På møbelsnedker grundforløbet fik Lasse at vide, at arbejdstegningen til et trekantet ur, samlet med håndskårne svalehale sinker var uomsætteligt til et fysisk produkt. Lasse konstruerede uret, og fik endnu mere blod på tanden i forhold til komplicerede konstruktioner og bedre beregninger i forhold til det uregerlige træ.

2. Hvorfor kan I godt lide træ?

Ahornfad. Design og udførelse: Egeværk. Foto: Egeværk

Diverse fade. Design og udførelse: Egeværk. Foto: Egeværk

Træ er smukt, endda før man gør noget ved det. Det er et

levende materiale, der altid er i kontakt med sine omgivelser. Det ældes med ynde, og reagerer med det omgivende klima, slid, lys… Det er robust og blødt på samme tid. Og så virker træ imødekommende på alle mennesker; det appellerer til os alle på et instinktivt plan. Vi har aldrig mødt et menneske, der ikke nød duften af træ på vores værksted, eller som ikke slapper af i et rum domineret af træ. Træ er lidt ligesom friskbagt brød.

3. Hvad kan træ, som andre materialer ikke kan?

Vi citerer ofte en møbelsnedker af den gamle skole, da vi ikke kan sige det bedre selv:

”Jeg tror, det fineste fag er møbelhåndværket. Har du aldrig tænkt over, hvordan vi binder træets kræfter, så de samles i en indre spænding, der udgør det færdige møbel. Træet dør aldrig helt. Vi kan lagre og tørre det nok så meget, det vil altid have en indre kraft, som snedkeren skal kende og indføje i sit arbejde. Hver træsort har sine egenskaber, og de kan samarbejde, hvis man kender dem, – de kan sprænge enhver nok så sindrig konstruktion, hvis man har glemt at tage hensyn til træets egenart.
Det rå træ har én farve, det polerede en anden; man skal kende forvandlingen på forhånd, den er forskellig fra stykke til stykke. Styrken er forskellig, smidigheden er forskellig – trækundskab er en videnskab.”

 

-Møbelsnedker Knud, København 1923

4. Hvorfor er det vigtigt at bruge træ?

En lille maquette – prøve – på et lavt bord til Egeværk gallerist i London; Sarah Myerscough. Inspireret af bevægelser og processer i store ismasser. Design og udførelse: Egeværk. Foto: Egeværk

Træet forbinder os med dem, vi er. Eller var engang. Det er smukt, levende, patineres smukt, har aldrig en ubehagelig temperatur. Det dufter, ånder, reagerer på omslag i vejret. Og så er der ikke grænser for, hvordan det kan formgives. Vi er forelskede i træ.

5. Har træ og træprodukter en fremtid?

På Egeværk er vi særligt optagede af den udvikling, vi ser for træet lige nu. Vi taler ikke om træet helt bredt (hvor vi er overbeviste om, at det har en fremtid) men træet forstået som et forfinet materiale, der kan bruges til kunstnerisk udfoldelse på samme måde som for eksempel keramik og ædelmetaller. Vi er del af en meget spændende, international scene, hvor der arbejdes eksplorativt og kunstnerisk med træet, og hvor træet værdsættes for dets unikke egenskaber og de udtryk, man kan opnå gennem en forarbejdning, der fordrer et dybt kendskab til træhåndværket og en stor frihed og nysgerrighed på samme tid. Vi er overbeviste om, at træet står på tærsklen til at blive anerkendt som materiale på et helt nyt niveau.

6. Kan træ bidrage positivt til klimaet?

Vi forholder os selv aktivt til klimaproblematikken på to måder. For det første laver vi stort set kun møbler af nordisk træ fra bæredygtige skovbrug – det giver mening både ud fra et klimamæssigt og et træ-kulturelt perspektiv.

For det andet laver vi møbler i en kvalitet, der kan holde i flere generationer. Vi oplever ofte, at næste generation tages med på råd, når vores kunder bestiller unikamøbler hos os. De er nemlig tænkt som arvestykker fra begyndelsen. Det giver faktisk endnu mere mening for os – tænk sig, hvis vi alle omlagde vores forbrug efter den tankegang!

Øverst tv.:Skulpturel stol, asketræ. 20 nummererede eksemplarer. Tegnet af Hannes Stephensen, kreeret af Egeværk. Foto: Egeværk – Øverst th.: Havnestolen. Design og udførelse: Egeværk. Egetræ og papirflet. Foto: Egeværk – Nederst tv.:Skulpturel stol, asketræ. 20 nummererede eksemplarer. Tegnet af Hannes Stephensen, kreeret af Egeværk. Foto: Christian Warrer – Nederst th.: ORBIT, 180 cm diameter. Valnød og ahorn. Har været udstillet på FN’s 24. klimakonference i Katowice, Polen. Design og udførelse: Egeværk. Foto: Egeværk 

 

 

 

 

 

Fakta

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

Tilmeld nyhedsbrev

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×