Træ som salgsfremmende middel
Træ som emballage har typisk været noget store industrimaskiner har været emballeret i. I dag er emballage ikke bare noget varen pakkes ind i – emballagen skal i dag også være med til at fortælle historier. Eller som visitkort med til at fortælle, hvor emballagen kommer fra. Tænk bare på cigarkasserne, som er gemt gennem generationer til opbevaring af forskellige ting, men som stadig fortæller, at der en gang har ligget “cerutter fejlfarve no. 24” i den.
Andre kendte anvendelsesmuligheder er dyre værktøjer og måleinstrumenter – produkter som skal beskyttes og tages frem og lægges væk flere gange. Trækassen, som bruges til opbevaring er dog også med til at signalere, at produktet er noget særligt og, at der skal passes godt på det. Samtidig vil de fleste være villig til at betale en højere pris for et produkt, der er emballeret som en genstand, man skal passe på. Træemballagen er altså med til at løfte produktet i kvalitet.
Når vi i dag er til receptioner er det ofte de almindelige lyse trækasser med firmalogoet på, som præsenterer vinen. Hvorfor gør virksomheder ikke noget ekstra ud af denne emballage? På den måde kan giveren fortælle, at denne er noget særligt? Den særlige emballage er med til at fortælle at virksomheden også er noget særligt. På den måde forøges chancerne for at virksomheden skiller sig ud og ikke mindst huskes? Mulighederne er mange omkring udformning og overfladebehandling.
Indenfor levnedsmidler sælger nogle få producenter af chokolader i dag sine godbidder i træemballager. Mange andre virksomheder på konsumentmarkedet kunne også have fordel i at anvende træemballager til sine produkter. Hvorfor er spegepølser f.eks. altid pakket i plast? Kunne man ikke forestille sig den gode pølse af udsøgte råvarer kunne få et løft ved at blive solgt i en træemballage! Træ er et ædelt materiale og hvis varen er det samme skaber producenten af pølsen på den måde større en større værdi til sit produkt. For god ordens skyld skal det bemærkes, at gode pølser godt kan opbevares i stuetemperatur, så længe de er hele.
Økonomisk er emballage i træ nødvendigvis ikke dyrere end andre materialer. Samtidig kan man også overveje valget af træ som emballage i forhold til miljøbelastning, som givet vil blive en parameter i fremtiden.
Hvorfor sælger flere producenter af ure, smykker, køkkenknive, parfumerivarer eller sko ikke i træemballager. Træemballagen har den fordel, at den gemmes til andre formål og er med til at gøre at vores virksomhed huskes for de værdier, som trææsken er med til at sende videre. Noget om holdbarhed og ægthed. Træet må have en stor fremtid som emballage. Kun fantasien sætter grænser!