Træbenzin – stort demoprojekt i USA med dansk hovedrolle

0

Af

Benzin af træ

Put et træ i benzintanken, og vær med til at redde verden fra klimakrisen.

Den idé har den danske koncern Haldor Topsøe nu fået opbakning til at videreudvikle. Den amerikanske hjælpepakke til bioenergi støtter den nye teknologi med 125 millioner kroner.

»Det er et drømmeprojekt«, siger Claus Hviid Christensen, vicepræsident for ny teknologi i Haldor Topsøe.

Blandt partnerne er en af verdens største papirproducenter, UPM-Kymmene, og et af verdens største olieselskaber, ConocoPhilips, der vil sikre, at benzinen kan bruges på eksisterende tankstationer.

Sidste skridt før konkurrence med traditionel benzin

Projektet skal i Illinois demonstrere effektiv omdannelse af 25 ton træ om dagen til benzin.

Det er sidste skridt, før teknologien skal ud på markedet med en produktion på mere end 1.000 ton dagligt til en pris, der kan konkurrere med traditionel benzin.

Et alternativ til olien er afgørende

Brændstof baseret på biologiske råstoffer er afgørende for verdens forsøg på at frigøre sig fra olie og andre fossile brændsler, fordi fly, skibe og tunge lastbiler ikke vil kunne drives af elektricitet fra for eksempel vindmøller inden for en overskuelig fremtid. Og netop transportsektorens CO2-udledning stiger med rekordfart i disse år.

Høj energieffektivitet

Mange af de typer biobrændstof, der er på markedet eller på vej, har relativt lav effektivitet, mens det i den nye teknologi er omkring 60 procent af træets energi, der ender i benzinen.

Læs mere om teknologien bag benzin af træ på trae.dk

Professor: Det har et stort potentiale

En af Danmarks førende eksperter i biomasse, professor Claus Felby fra Københavns Universitet, er meget positiv:

»Den ny teknologi har større potentiale end de fleste andre typer biomasse. Ikke kun på grund af den høje effektivitet til en relativt billig pris, men også fordi den meget nemmere kan produceres bæredygtigt«, siger Felby til Politiken.

Træ ikke i konkurrence med fødevareproduktion

Problemet med de fleste andre typer biobrændstof er, at de stammer fra landbruget. Det betyder, at de oftest fremstilles ved hjælp af forurenende kunstgødning – som Haldor Topsøe i øvrigt også leverer teknologi til – dels at de tit konkurrerer med fødevareproduktion.

Ifølge Verdensbanken var netop den stigende efterspørgsel på biobrændstof medvirkende til den fødevarekrise, som Mexico og andre udviklingslande oplevede i 2007-08.
Og en analyse fra US Marine Biological Laboratory konkluderede i tidsskriftet Science i oktober, at mange typer biobrændstof fører til højere CO2-udledning, fordi de kræver meget energi at fremstille og lægger beslag på store landbrugs- eller skovarealer.

Det problem minimeres ved at omdanne træ til benzin fra bæredygtigt drevne skove hvor der genplantes..

»Og træet kan vel at mærke godt være fra tempererede skove i vores del af verden. Altså dem, der i vidt omfang i forvejen dyrkes bæredygtigt, og hvor skovhugst ikke skader biodiversiteten som i regnskovene«, påpeger professor Claus Felby overfor Politiken. Han tilføjer, at når nu 80 procent af verdens biomasse er træ, er det oplagt at koncentrere forskning og udvikling her.

WWF Verdensnaturfonden positiv

Klimachef John Nordbo fra WWF Verdensnaturfonden Danmark er også positiv.

»Det er rigtig spændende, hvis den her teknologi kan være med til at løse den del af transportproblemet, man ikke kan klare med elbiler. Altså forudsat at det ikke kræver så store mængder energi at omdanne træet til benzin, at den samlede CO2-reduktion bliver minimal«, siger John Nordbo til Politiken.

Træbenzin – en af flere teknologier

Både Nordbo og Felby understreger overfor Politiken, at træbenzin ikke er et vidundermiddel, som med ét slag kan løse klimakrisen. Det er en af mange teknologier, der skal i spil.

Netop på biomasse er Danmark rigtig godt med – og ikke kun med den nye træbenzin: Novozymes regner for eksempel med, at deres enzymer kan trække brændstof ud af planterester til konkurrencedygtige priser næste år.

På Bornholm får firmaet Biogasol særlige bakterier til at tygge halm og trærester og spytte benzin ud i den anden ende. Og danske forskere er med til udvikling af biobrændstof fra hurtigvoksende alger, der bruger CO2 som gødning.

Kilde:

Haldor Topsøe og Politiken.

Tags:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

Modtag vores nyhedsbrev

Vil du have seneste viden om træ?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Jeg accepterer at trae.dk må opbevare mit navn og email, overføre det til mailplatformen Mailchimp, samt sende mig information og nyheder via e-mail.