Træpanelet 3: Træcykler protesterer mod stramt tøj og overforbrug
Cykler af træ? For de fleste lyder det stadig som vittighed, men der bliver lavet masser af træcykler - også i Danmark. De hippe tohjulede kommer under lup i tredje del af Træ.dk's artikelserie med Træpanelet.
Nettet er fuldt af træcykler
Træ- og cykelnørder kan roligt gå amok på woodenbikedotcom, som flyder over med håndlavede mountainbikes, racercykler og tandemmer. Nyd også den japanske bådebygger Sueshiro Sano, der laver ubegribeligt smukke cykler af mahogni. Og har man 100.000 kr., der brænder i lommen, kan man købe den opsigtsvækkende tyske Waldmeister-cykel.
Se også hvad Træ.dk tidligere har skrevet om amerikaneren Chris Cooner der laver smukke og funktionelle cykler af ask og valnød og om hollænderen Paul Timmerman der laver en superlet cykel af ask.
Hvis man selv drømmer om en træcykel, hvad så? Danske Coh&Co laver en cykel af askefiner og kulfiber til mellem 23.000 og 35.000 kr., og på postordre kan man købe og samle en sandwichbike til omkring 10.000 kr.
Træ.dk spørger Træpanelet om fremtiden for cykler af træ med udgangspunkt i disse to cykler.
Træpanelet
Træpanelet er Træ.dk’s håndplukkede smagsdommere med spontane og kvalificerede meninger om vidt forskellige træprodukter og deres design, nytte og markedspotentiale. Træpanelet er:
- Pil Bredahl, produkt- og møbeldesigner, master i bæredygtighed og design. pilbredahldesign.dk.
- Claus Felby, professor og forsker i anvendelse af træ, Københavns Universitet.
- Jørn Duus Hansen, pensioneret reklamemand, kendt fra DR’s serie ”Kender du typen?” i 1990erne.
- Steffan Iwersen, arkitekt, træhusbygger og ejer af Einrum Architects. einrum.com.
I 2017 bringer Træ.dk 10 artikler med Træpanelets meninger om blandt andet cykler, hjelme, kjoler, slips, biler og pap. Og om modediller, verdens redning og at kunne smide ting ud med god samvittighed.
Hvad siger I til Coh&Co’s håndbyggede træcykel?
Træprofessor Claus Felby er skeptisk:
– Coh&Co siger, at deres kombination af træ og kulfiber giver en særligt god køreoplevelse, at kulfibrene gør cyklen stiv og træet gør den organisk, så rammen opsamler stød og rystelser. Okay, men du kan jo få de samme egenskaber med en ren kulfibercykel også. Jeg kører selv rundt på kulfiber, og jeg kunne ikke forestille mig at køre på en træcykel. Den ser for klodset ud, og jeg tror, den er for tung, hvis man skal op og bruge over 20.000 kr.
Men reklamemanden Jørn Duus Hansen ser en anden målgruppe for denne cykel:
– Det er en protestcykel for mig at se, en protest mod hele det ræs hvor halvfede herrer i stramt tøj tumler rundt og betaler 35.000 kr. for lettere og lettere cykler. Så jeg kunne godt finde på at købe sådan en, jeg er ældre, og jeg kan simpelthen ikke udholde hele den cykelkultur, der er i gang nu. Det er alt for detaljeret og handler alt for meget om vægt og gear og om at kigge på sin smartphone for at se, om man har det godt. Altså, kan jeg ikke bare cykle? Med denne her cykel siger man ”jeg kan også cykle skidehurtigt, men jeg gider ikke alt det gear, du har derovre”. Sådan er det for mig. Jeg tror, at cyklen er til en ældre målgruppe.
Designeren Pil Bredahl tror også på Coh&Co’s cykel:
– Selvfølgelig er der en målgruppe til den. Og jeg tror også, at man kan eksperimentere med endnu mere træ, fx til styr, saddel og hjul. Det kunne jeg godt forestille mig, at der også er købere til. Men det er klart, at det er et smalt produkt.
Arkitekt Steffan Iwersen, også en midaldrende kulfibercyklist, er på den skeptiske side:
– Til den pris og den målgruppe skal designet sidde lige i øjet, der skal kæles for alle de små detaljer. Der er Coh&Co’s cykel måske ikke i mål endnu.
Hvad siger I til Sandwichbiken som et billigere og bredere forbrugerprodukt?
– Den er også en protestcykel, protest mod overforbrug dybest set. Med den siger man ”hold kæft, hvor er der meget forbrug i cykler, jeg går tilbage til at træde rundt på træ”, siger Jørn Duus Hansen.
Panelet er ikke helt enige om sandwichbikens udseende. Jørn Duus Hansen fortsætter:
– Jeg synes ikke, den er grim. Okay, den er gennemført grim så. Man tager nogle brædder og banker dem sammen og så et hjul i bunden, og så er den skid slået. Det er jo til at forstå, den er hvad den giver sig ud for. Jeg synes, at den er skæg. Den er ligesom en Citroën 2CV, som havde verdens ringeste køreegenskaber, og den kunne ingenting andet end at sige ”ved I hvad, jeg er vigtigere end min bil”. Det er det, som den cykel siger. Den kan sikkert ikke ret meget mere.
Pil Bredahl har lidt samme fornemmelse:
– Jeg synes faktisk ideen er cool. Det kunne være en IKEA-cykel, solgt i en papkasse og let at samle selv med en unbrakonøgle. Det er samle-selv-princippet, der appellerer til mange forbrugere, ikke så meget at cyklen er af træ.
Hvad er så den vigtigste grund til at køre på træcykel – at redde verden, at sende et signal eller at få gode køreegenskaber?
– Du har reddet verden allerede, når du sætter dig op på en cykel, uanset hvad den er lavet af. Så træcykler, det handler om signalet, mener Jørn Duus Hansen.
– Det eneste vigtige er køreoplevelsen i forhold til prisen. Træcykler skal være gode at køre på og tilpas billige, ellers har de ikke en chance, mener kulfibercyklisten Claus Felby med en vigtig tilføjelse:
– Træcykler kan tage materialeteknologien helt nye steder hen, og det er nok endnu mere spændende. For træets sag er cyklens vigtigste perspektiv, at den kan medføre noget forskning og udvikling i materialet, og det kan gøre gavn helt andre steder.
Var det noget?
Så hvad skal man tro om den lille, men voksende bestand af træcykler i butikker og på gader? Hvis du selv kører rundt på en, så skriv meget gerne en kommentar til os nedenfor om hvorfor du gør det og hvordan det er.
Og hvis du drømmer om en træcykel, så skriv hvad det er, du drømmer om.
Mange tak og god tur.
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
2 kommentarer
Hej jeg køre rundt på en træ cykel fordi jeg syntes det kunne være fedt at lave en cykel selv og da jeg selv er snedker så var det oplagt man får mange positive reaktioner på den når man holder ved Brugsen eller på havnen den køre endelig som end almindelig cykkel men der er bare noget over at cykle på noget mange tror ikke kan lade sig gøre
Jeg har også lavet en træ cykel som kopi af en ca. 150 år gammel cykel med jernringe og pedaler på forhjulet.