Træpanelet 8: Træbiler kommer, men måske usynligt eller førerløst

0

Biler af træ er stadig et særsyn, men de findes. Der er alt fra den superlækre Splinter til de mest utrolige hjemmebyggede biler af træ. Vi spørger Træpanelet om seriefremstillede biler af træ til den almindelige forbruger har en fremtid. Der er ikke enighed.

Af -

Hvad er ideen med træbiler?

Først er panelet helt stille i 5 sekunder. Så tager træprofessor Claus Felby ordet:

– Hvad skulle fordelen være, altså andet end en lille klimaeffekt? Der er ikke meget materiale i den, det er jo kun skallen. Alt andet lige vil det kunne laves billigere og bedre af et andet materiale.

Arkitekt Steffan Iwersen er mere positiv:

– Træ kan bruges i kompositmaterialer, ligesom en mdf-plade, og kan pludselig få en industriel forarbejdelse og give helt nye muligheder. Måske om 10-15 år kan man lave et superstærkt træbaseret materiale, der endda samler vibrationer op og er perfekt til biler.

Reklamemand Jørn Duus Hansen går en helt anden vej:

– Hvorfor taler vi om, at det skal være stærkt? Det er fordi vi ikke taler om førerløse biler. Til førerløse biler er træ genialt – de støder ikke ind i hinanden. Så længe vi forbinder et bilkarosseri med sikkerhed, så duer træ ikke. Umiddelbart tænker man “av, av, av, jeg vil hellere have en bil, der er lavet af stål, hvis jeg nu kørte ind i en ko,” ikke?

Claus Felby:

– Vægten er jo vigtig med biler, og træ er tungere end moderne kompositmaterialer. Jeg kan også kun se en teknologisk idé ved at lave det om til et kompositmateriale med alt muligt andet i, og så er det jo ikke træ mere. Træet leverer kulstoffet og måske fibrene, uden at man kan se, at det er træ. Men det er den vej rundt, man kan bruge træ til at lave materialer, der kan erstatte fossile materialer.


Den er hverken futuristisk eller førerløs, men hos den gamle bilfabrikant, Morgan Motor Company, bruger man træ i de luksuriøse biler.

Træpanelet

Træpanelet er Træ.dk’s håndplukkede smagsdommere med spontane og kvalificerede meninger om vidt forskellige træprodukter og deres design, nytte og markedspotentiale. Træpanelet er:

  • Pil Bredahl, produkt- og møbeldesigner, master i bæredygtighed og design. pilbredahldesign.dk.
  • Claus Felby, professor og forsker i anvendelse af træ, Københavns Universitet.
  • Jørn Duus Hansen, pensioneret reklamemand, kendt fra DR’s serie ”Kender du typen?” i 1990erne.
  • Steffan Iwersen, arkitekt, træhusbygger og ejer af Einrum Architects. einrum.com.

I 2017 bringer Træ.dk 10 artikler med Træpanelets meninger om blandt andet cykler, hjelme, kjoler, slips, biler og pap. Og om modediller, verdens redning og at kunne smide ting ud med god samvittighed.

Steffan Iwersen:

– Tænk på Arne Jacobsen, der kunne lave myren og de andre stole, fordi han lige pludselig kunne formpresse træet. Hvis sådan en bil kunne formpresses til en skal af finerlag, så kunne man få den stivhed og fleksibilitet, som gode træcykler har. Der kan godt være en eller anden show-off-effekt i det her. Det er jo garanteret en show-off-effekt med at snedkerere en bil i sin egen garage.

Peter Szabo er en af dem, som nørkler rundt i garagen. Foto: Zsolt Ferenczi Photography.

Designer Pil Bredahl:

– Kan man lave miljøberegninger på det? Hvis sådan en træbil ikke kræver de store sprøjtelakeringer, er der så ikke en miljømæssig besparelse? Og bortskaffelsen af gamle, ødelagte, brugte biler ville også være en anden historie.

Claus Felby:

– Jeg tror kun på det som kompositmaterialer. Vi har brug for kulstoffet, vi skal have noget, der kan erstatte fossilt kulstof, og der er træ en fantastiske ressource. Men det har jo ikke noget at gøre med træ længere, vi splitter det ad og bruger plantekulstoffet på nye måder. Dét kommer til at ske.

Jørn Duus Hansen:

– Jeg tror ikke på træ i biler, før bilen er tænkt helt forfra. Det her er bare en diskussion om at erstatte metal med træ. Jeg skal til Nordjylland i morgen, og jeg vil elske ikke at skulle tænke på at køre bilen. Om bilen så er pæn eller grim, nej, hvor er det ligegyldigt. Jeg tror, at en blærerøvsbil som denne her (Splinter-bilen, red.) bliver fin at have stående ude på gaden, men at køre den, nej, jeg tror, det bliver en helt anden verden.

Peter Szabos hjemmelavede træbil, den såkaldte Wood Roadster. Foto: Bereczky.

Tror du på træbiler?

Så hvad skal man tro om træbilers fremtid? Træpanelet er i tvivl, men ét er sikkert: På Træ.dk følger vi udviklingen og skriver, når der er nyt om træbiler. Uanset om træet er synligt eller usynligt i dem, og uanset om bilerne har fører eller ej.

Tror du på træbiler i fremtiden? Har du lyst til en? Skriv din kommentar nedenfor. Den skal Træpanelet have.

Fakta

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

The Wood Roadster

En ikke helt almindelig bil af træ.

Forskere skærer fremtidens bil af træ

Tidligere blev biler ofte bygget af træ. Og måske bliver de det igen.

Læs mere

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Følg os på Facebook

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×