Verdens længste træbro et skridt nærmere
Verdens længste træbro et skridt nærmere
|
||
Figur 1 Det norske vejvæsen planlægger at bygge verdens længste træbro over søen Mjøsa (Foto: Det Norske vejvæsen) |
I maj måned bragte vi nyheden om, at det norske vejvæsen planlægger at bygge verdens længste træbro over søen Mjøsa.
Broen, som skal blive en del af motorvej E6 fra Oslo til Lillehammer, skal række de 1,4 kilometer fra bred til bred og have et spænd på op mod 100 meter.
Nu er projektet kommet et skridt nærmere. Der er nemlig blev udarbejdet tre konkrete forslag til hvordan broen skal udformes.
Tre projektforslag
De tre projektforslag bliver kaldt Mjøsviadukten, Extradosed og Mjøsbølgen og hver har en varierende udformning.
Mjøsviadukten har et underliggende bærende spær. Extradosed har underliggende spær, som bæres af skråstag, mens Mjøsbølgen har sideliggende bærevægge.
Billeder
Figur 2 Mjøsviadukten (Foto: Det Norske vejvæsen) |
Figur 3 Extradosed (Foto: Det Norske vejvæsen) |
Figur 4 Mjøsbølgen (Foto: Det Norske Vejvæsen) |
Pris
Det norske vejdirektorat regner med, at brobyggeriet vil koste mellem 877 millioner og 1,1 milliarder kroner at bygge med Mjøsviadukten som den billigste og Extradosed som den dyreste.
Kommer finansieringen på plads, skal byggeriet gå i gang i 2017 med projektering i 2014.
Kilde:
Teknisk Ukeblad