Fremtidens fragtskibe skruer ned for fossile stoffer

0

Fragtskibet Ceiba er bygget af lokalt produceret træ og kombinerer på sofistikeret vis meget gammel og meget ny teknologi. En dansk møbelsnedker er med til at bygge den costaricanske skonnert, som skal åbne industriens øjne for mere miljøvenlig fragt.

Af -

I et lille, rustikt skibsværft på Stillehavskysten i Costa Rica er et mindre team i gang med at bygge, hvad de kalder ”verdens største, rene fragtskib”. Ceiba bliver det første skib bygget af Sailcargo, et selskab, der forsøger at vise vejen for fremtidens søfragt.

I samarbejde med regeringen har Sailcargo derfor – sammen med et innovativt hold af bådebyggere, skovarbejdere og lokale og internationale kræfter – siden 2018 været i gang med at konstruere det 47 meter lange skib, der takket være solpaneler, en unikt designet elmotor og batterier bliver i stand til at krydse oceaner helt uden brug af fossile brændstoffer. Nå ja, og så er det bygget af træ.

Lige nu ligner Ceiba mest af alt en gigantisk hvals brystkasse. Holdet har for nyligt installeret Ceibas første agterhalvramme – en kompliceret manøvre, som gennemføres uden brug af kraner eller andet udstyr.

På trods af forsinkelser grundet den globale pandemi håber holdet at få hende på vandet ved udgangen af 2021 og påbegynde den første sejlrute i 2022, når hun efter planen skal begynde at transportere gods mellem Costa Rica og Canada.

 

 

Danske Hænder hjælper med

Agata fra Danmark er blandt de frivillige

Blandt de mange frivillige – primært lokale bønder og skovejere i Costa Rica – finder vi 26-årige Agata fra Danmark. Hun har sejlet som matros på Skoleskibet Danmark og blev udlært som møbelsnedker i september 2020.

“Sailcargo og Ceiba er meget kendt i det maritime miljø, især for dem som interesserer sig for traditionelt skibsbyggeri,” fortæller Agata til Træ.dk.

Det var Agatas viden om træ som materiale og erfaring som matros, der gav hende mulighed for at arbejde som frivillig hos Sailcargo.

“Det er en privilegeret situation at stå i. Skibet er i en helt anden skala, end det arbejde en møbelsnedker normalvis kommer ud for. Værktøjet er meget anderledes. Motorsave, elhøvl – det hele er skaleret op! Men præcisionen, som man kender fra møbelsnedkererhvervet, er den samme, selvom det er et 40 meter langt skib, vi arbejder på”.

Agata har været en del af projektet siden november 2020 og har planer om minimum at fortsætte til foråret.

 

Traditioner møder moderne teknologi

Ceibas skrog og sejl er designet efter den finske skonnert “Ingrid” fra Åland 1906 og er bygget til at sejle langs de amerikanske stillehavskyster. Skibet bygges som en tremastet topsejlsskonnert og kommer til at måle 47 meter i længden. Fuldt lastet kan skibet bære 220 tons.

“Det, der adskiller Ceiba fra andre fragtskibe, er det faktum, at hun får en af verdens største marine elektriske motorer,” fortæller Danielle Doggett, adm. direktør og medstifter af Sailcargo.

Solceller og en dobbelt propelmotor forener skibets historiske håndværk med den nyeste teknologi. Ceiba har en såkaldt regenerativ motor: Når hun rejser med sine sejl, bruges propellerne som undervandsturbiner til at lagre overskydende energi, svarende til måden en elbil fanger overskydende kinetisk energi ved bremsning.

Elektriciteten fra turbine og solpaneler kan derefter opbevares i batteriet, indtil det behøves i motoren. Modsat mange andre skibe, der allerede bruger elektriske motorer, er Ceibas motor fuldkommen elektrisk og har ikke en dieselmotor som backup-mulighed.

 

Et lille skib i nye farvande – Service og konkurrence evne

Ceiba er et lille fragtskib med plads til omkring ni standardcontainere. Til sammenligning kan konventionelle containerskibe i dag rumme mere end 20.000 containere.

Hun ligger også i den lidt langsomme ende. Store containerskibe rejser typisk mellem 16 og 22 knob (30-41 km/t), mens Ceiba forventes at kunne nå en topfart på 16 knob, fortæller Danielle Doggett.

Doggett understreger, at virksomheden ikke forsøger at konkurrere direkte med almindelige containerskibe. ”På mange måder er det et helt andet servicetilbud,” forklarer hun. “Men samtidig prøver vi at bevise værdien af det, vi laver, så vi kan inspirere store firmaer til at optimere deres indsats”.

Selvom Ceiba er lille sammenlignet med de fleste containerskibe, er hun ti gange større end det mest etablerede fossilfrie sejlskib, der i øjeblikket er i drift, Tres Hombres. Sailcargo håber, at deres skib kan hjælpe med at bygge bro over kløften mellem disse mindre skibe og endnu større emissionsfri skibe i fremtiden.

Selskabet planlægger allerede konstruktionen af endnu et skib efter Ceiba: ”Om fem år vil vi forhåbentlig lægge kølen på et meget stort, konkurrencedygtigt skib,” siger Danielle Doggett.

 

Træ er en fornybar ressource

For Sailcargo er det afgørende, at der tages vare på skoven.

Træer, som indgår i skibsbyggeriet, bliver nøje udvalgt blandt lokale bønder. Alle fældede træer får et ID-nummer, som sikrer gennemsigtighed. Alt træ er skovet i henhold til Costa Ricas naturstyrelses retningslinjer.

Skoven er dog ikke kun en vigtig kilde til træ som materiale, men spiller også en afgørende rolle for lokalsamfundet.

Sailcargo har indgået et samarbejde med organsationen Astilero Verdes, der koordinerer projektets genplantningsprogram ”TreesForSeas” og sikrer, at skoven ikke overudnyttes. Programmet sørger for, at træer kun plantes, hvor der naturligt vil forekomme skov. Dermed trues græslande og andre naturlige økosystemer ikke.

Sailcargo har siden dets etablering plantet hjemmehørende træarter, hvoraf 30 procent har været tømmer-træarter. Det sikrer både skovens overlevelse, og at fremtidig produktion af skibe har tilgængelige træer til rådighed. Der fokuseres især på at genplante den tørre tropiske skov.

På Sailcarog’s blog “Harder Than Steel” kan du læse mere om hvordan træet nøje udvælges til skibets forskellige dele.

Specifikationer

Samlet Længde 47 meter Træarter brugt
Højde af rig 33.5 meter
  • Hymenaea courbaril (Jatoba)

Bredde af skibsbjælke 8 meter
  • Dialium guianense

Dybgang 4.3 meter
  • Cedrela odorata (Spansk Cedertræ)
Lastkapacitet 250 tons (350 m3)                      9 TEU (9 20ft. container)
  • Picea sitchensis (Sitkagran)
Tonnage 281 GT Læs mere om sitkagran

Læs mere om de forskellige træarter brugt

Besætning 12 medlemmer + 12 gæster
Mekanisk fremdrift 100% elmotor, lithium ion batteri

 

Læs mere om Ceiba og Sailcargo

Fotos af Sailcargo Inc.

Fakta

Modtag gratis nyt om træ:

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

Træ.dk på Facebook

Vi deler historier, foto og videoer af skov, træ og træprodukter.

Nyhedsbrev

Få gratis nyheder om træ og træprodukter direkte i din indbakke.

Tilmeld nyhedsbrev

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×