Tags: ,

Papir til tryk

0

Læs om papir af alle mulige slags - og om gode overvejelser, du kan gøre dig, inden din næste tryksag skal af sted til tryk.

Af -

Størstedelen af det papir, der anvendes til tryksager, har en glat overflade der er bestrøget/coated, typisk med kridt.

Der er 3 typer af standardcoating:
Glossy, som skinner meget og er idéelt til tryksager, der hovedsageligt har billeder, som fx kunst- og modekataloger.
Mat, til tryksager med megen tekst. Her skal du bruge en kvalitet, som ikke reflekterer lyset på samme måde, og ikke irriterer øjnene.
Silk, semimat, en gylden mellemvej, anvendes da også til de fleste tryksager.

Ønskes et mere varmt udtryk, en mere taktil følelse – husk at tryksager også ‘læses med fingrene’ – så kan du vælge en ubestrøget/uncoated kvalitet.
Den fylder typisk mere end en bestrøget kvalitet, og det er der mange, der synes om.

Der er kreative kvaliteter til omtrent alt!
Papir med øl i, papir med sølv i.
Papir med træstruktur, eller latexoverflade.
Papir med 50% græs i, så det både dufter og ligner en green på golfbanen.
Papir med alger fra Venedigs kanaler, eller papir med frugt, oliven og kaffe i.
Kun fantasien sætter grænserne.

Nogle kreative papirfabrikker arbejder med deres kunder om papir med exceptionelle ingredienser. Det kan fx være trevler fra denim eller gamle pengesedler. Sidstnævnte skete, da Tyskland overgik til euroen, og der blev produceret papir tilsat gamle D-mark. Der er dog større tonnager i spil her – 3-5 tons minimum. Alt for meget, hvis du bare lige mangler et lækkert omslag til 400 brochurer.

Men det skal nævnes, for der er værdi i et helt unikt design og signal. Det forudsætter, at du og din virksomhed satser på dette medie. Bruger tryksagen som et markedsføringsredskab.

Alt papiret behøver ikke trykkes i én omgang, udløbsdatoen er ikke lige om hjørnet. Undersøg mulighederne for opbevaring af dét papir, som skal bruges senere.

Man behøver dog ikke nødvendigvis at have et papir med så unikke ingredienser for at sende et godt signal. Udvalget i dag er så stort, at der også er en spændende kvalitet til dit produkt.

Produktbrochuren

Lad os forestille os, at du sælger biler. Der er den budgetvenlige dele-ud folder til messer, butikker, flyers, husstandsomdelinger osv. Hvis tryksagen kun skal holde i kort tid, så vælg kvalitet derefter. Måske skal du bare have en pangfarve for at skabe en kort opmærksomhed?

Så er der den lidt mere stilige folder, hvor man tydeligt mærker forskel på kvaliteten. Den er kraftigere. Måske præget i overfladen? Måske indeholder den en transparent papirkvalitet?

Den transparente kvalitet er en ‘teaser’. Den viser, at der er et indhold bagved, men du er nødt til at bladre for at se det tydeligt. Det kaldes en stop-effekt, og dét er godt i markedsføringen.

Den eksklusive version af tryksagen er til dem, der tydeligt vil købe en bil.

Køberen står og vakler mellem 2-3 modeller, og kun én kommer fra din virksomhed. Dén person får det eksklusive katalog med hjem. Indholdet kan være omtrent det samme som i den budgetvenlig flyer, men tryksagen er så lækker, at den potentielle køber lægger den på køkkenbordet derhjemme.

Forestil dig, hvordan det er at blive mindet om denne ‘lækkerhed’ hver gang du går forbi.

Og spørg dig selv, om det er lettere at smide et tyndt A4 ark ud, der er blevet lidt krøllet, eller en eksklusiv tryksag, som er designet næsten til at være en del af indretningen.

Der er ikke mange, der tænker over, hvorfor lige én specifik tryksag fangede deres opmærksomhed.

Men det er ikke raketvidenskab.

Bare sæt dig i køberens sted. Hvordan reagerer du selv?

Visitkort

Dét koster ikke alverden at bruge en finere kvalitet til dette. Oplaget er som regel ikke så stort. Et visitkort der ‘stikker ud’ blandt andre er noget nemmere at huske.

Årsrapporten

Mange virksomheder anvender årsrapporten til meget mere end tørre tal. Den bliver et markedsføringsredskab. Ikke kun tal-sider til virksomhedens bestyrelse, men også indhold om virksomhedens personale,
målsætning, historie, værdier osv.

Se, hvad der sker, når hvert afsnit får sit eget look.
Den varme ubestrøgede til personalet.
Den transparente til målsætningen.
Den semimatte til historien.
En ‘business-blå’ til regnskabet.
Og så et lækkert omslag til at runde af med.

Det kan blive et helt samlerobjekt.

Bemærk denne opsætning skaber meget opmærksomhed, men det kræver en indsats at
få afsnittene til at passe sammen.

De forreste sider er jo bare halvdelen af trykarket, der falses på midten. Det betyder at der er tilsvarende sider af samme kvalitet bagest i folderen. Det tager tid og ekspertise at sætte en sådan tryksag op, men virkningen er også derefter. Kontakt trykkeriet i så god tid som muligt.

Den helt rigtige kvalitet til produktet

Om det er søm & skruer, parfume, chokolade, eller noget helt femte. Dén emballage, der skiller sig ud på hylden, tiltrækker flere folk. Dét skriver jeg om næste gang.

Pointen er, at det trykte medie har både stopeffekt, gemmeværdi, og omkranser budskabet og produktet på en lækker og indbydende måde.

Og…… papir er en af verdens mest bæredygtige råvarer!

6

Vibeke Østergaard

Vibeke Østergaard blogger på Træ.dk om kreative papirtyper, der er lavet af bæredygtigt træ.

Profil

SKRIV EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Felter markeret med * skal udfyldes.

Retningslinjer for kommentarer

Alle blogindlæg fra Vibeke Østergaard

Helt unikke papirkvaliteter

Papir behøver ikke være standard hvidt. Faktisk kan du få papir med øl eller med alger - eller hvad med et papir, der føles som langhåret kashmir?

Papir til tryk

Læs om papir af alle mulige slags - og om gode overvejelser, du kan gøre dig, inden din næste tryksag skal af sted til tryk.

Papir, papir, papir!

Vibeke Østergaard er ny blogger på Træ.dk og skriver om papir i alle former og farver.

Se flere

TRÆ.DK

Egebækvej 98
DK-2850 Nærum

  Tilmeld nyhedsbrev
TILMELD NYHEDSBREV

Modtag nyheder, viden og inspiration om træ fra Træ.dk.
Dine oplysninger vil kun blive brugt i forbindelse med Træ.dk’s nyhedsbrev.

×