Klasseværelse af træ skaber ramme for undervisning og leg
På en gammel parkeringsplads i byen Valencia har arkitekterne Bernat Ivars og Javier Molinero skabt nye rammer for leg og læring. De har omdannet parkeringspladsen til en skolegård og konstrueret et innovativt klasseværelse af træ.
I byen Valencia i Spanien har Santiago Apóstol-skolen fået en ny skolegård. Det der tidligere var en parkeringsplads er nu et sted, hvor eleverne og de lokale børn kan udfolde sig i leg og læring.
Det er arkitekterne Bernat Ivars og Javier Molinero der står bag designprocessen og udformningen af skolegården og det måske mest interessante: Et nyt klasseværelse af træ.
Ifølge arkitekterne selv skal et ideelt klasseværelse være udendørs, alsidigt, inkluderende, gavnligt over for miljøet og frem for alt underholdende. Det skal være et sted designet til bevægelse. Og dét er lykkedes på Santiago Apóstol-skolen.
Klasseværelset er multifunktionelt og bruges af børnene til leg, når det ikke bruges som klasseværelse. Designet af klasseværelsets struktur har fokus på at få det maksimale ud af materialets muligheder.
Arkitekterne valgte træ som byggemateriale på baggrund af dets alsidighed og økonomiske fordele.
”Årsagen til at vi valgte at bruge træ er primært et praktisk spørgsmål. Dette er et midlertidigt projekt, og derfor var det ikke rentabelt at bruge byggesystemer, der krævede mere tid og større investeringer. En anden fordel ved træ er, at installationen efter noget tid kan flyttes til et andet sted, når der ikke længere er behov for den, og den forsvinder sporløst,” fortæller Bernat Ivars, en af arkitekterne på projektet, til Træ.dk.
Beklædningen på klasseværelset – eller UFO’en, som børnene kalder den – er lavet af poppel og fyr, som er med til at reducere solindstrålingen, og i fremtiden vil den blive dækket af klatreplanter.
I de korte måneder, det har stået der, har det allerede været brugt som klasseværelse, til samling, teater, afslapning, leg og koncerter.
Fra parkeringsplads til skolegård
Den nye skolegård indeholder – udover klasseværelset – også andre elementer, der skal indbyde til leg, læring og aktiviteter hos børnene.
Målet med skolegården er, at den skal være inkluderende og åben for alle – ikke kun for eleverne på skolen, men hele kvarterets børn og familier. Den skal kunne bruges hele året, og skal stimulere lysten til at udøve aktiviteter af enhver art.
Præmisserne fra designteamet og lokalsamfundets ønsker stemte overens, og det var muligt at inkludere ønskerne i designprocessen og udviklingen af skolegården. Der var ønsker om radikalt genbrug, maksimal vegetation, brug af materialer, der reducerer CO2-aftrykket på planeten, og frem for alt: sjov i processen.
Udover klasseværelset indeholder skolegården også en idrætsplads, grøntsagsbede og en ”marin skov”. Den marine skov består af gamle bøjer, som er blevet skåret op og udformet, så de kan bruges som potter. I bøjerne er der plantet træer, som danner ”skoven”.
Kilde: ArchDaily
Foto: Milena Villalba
Arkitekter: Bernat Ivars + Mixuro
Læs mere:
Modtag gratis nyt om træ:
-
Modtag Træ.dks nyhedsbrev
Få nyheder om træ og andet interessant trænyt direkte i din indbakke.
-
Følg Træ.dk på Facebook
Vi deler nyheder og viden om træ, træprodukter og meget andet trænyt.
-
Følg Træ.dk på Instagram
Vi deler billeder og hygger med quizzer. #trædk
-
Følg Træ.dk på LinkedIn
Networking og brancherelevante nyheder.
-
Følg Træ.dk på Twitter
Få nyhederne med det samme.
-
Følg Træ.dk på Pinterest
Lad dig inspirere af vores opslagstavler.